La col·lecció itinerant actual més important del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) —entre les que s'inclouen obres de Picasso, Miró i Dalí- es troba confinada en un magatzem de Tòquio després de la cancel·lació de la seva exposició a la capital japonesa per la pandèmia de coronavirus.
A causa de la falta de vols per la situació sanitària global, ni els organitzadors japonesos de l'exposició no poden tornar les obres a Catalunya ni els tècnics de la MNAC poden verificar en persona el bon estat d'aquestes.
La cap de Registre i Exposicions del MNAC, Susana López, ha explicat a Efe en una entrevista telefònica que des del Japó els han donat totes les garanties de seguretat i climatització per certificar el benestar de les obres.
"Cada setmana, l'empresa que la té guardada ens envia els registres de la temperatura i la humitat. Nosaltres els passem al nostre departament de conservació preventiva perquè revisin que tot és correcte i les obres estan en unes condicions adequades. No se n'han oblidat", ha indicat López.
Exposició inaugurada al febrer
La col·lecció formava part de l'exposició "Barcelona, la ciutat dels miracles artístics", que es va inaugurar a la Galeria de l'Estació de Tòquio el 8 de febrer i va ser suspesa vint dies després per la indicació del govern japonès de clausurar espais de gran afluència per evitar contagis.
La galeria es va mantenir tancada fins a passar la data prevista de tancament de la mostra, el 5 d'abril, pel que els organitzadors japonesos van desmuntar aquesta exposició i la van guardar en un magatzem.
"Els vam oferir ampliar el préstec més temps, com ja hem fet amb altres obres que tenim en préstecs en altres llocs. No va ser possible. Nosaltres no sabem si va ser una qüestió econòmica o si pels compromisos que ja tenien després", va destacar López.
Per al desmuntatge d'una exposició d'aquest abast, el MNAC envia habitualment dos supervisors del seu equip per comprovar que el procés és el correcte, però en aquesta ocasió va ser impossible i van certificar l'estat de les obres mitjançant fotografies d'alta qualitat que els remetien des de la galeria.
"Hi ha obres que són molt fàcils de desmuntar, però aquesta exposició té llums, ceràmiques o mobles. Tenen punts més fràgils que d'altres, cal saber per on agafar-les", va detallar López, que tanmateix va afirmar que estaven "molt tranquils" per la professionalitat dels japonesos.