El Festival Castell de Peralada ha anunciat avui la cancel·lació de l'edició 2020 degut a la pandèmia del coronavirus.
L'edició 2020 havia d’obrir el teló la nit del 2 de juliol amb la companyia nord-americana de dansa Houston Ballet, què també ha cancel·lat la gira europea de celebració del cinquantè aniversari i que finalitzava precisament amb la seva participació a la vila alt-empordanesa, i que havia de tenir en l'Aida de Giuseppe Verdi sota la mirada escènica de Paco Azorín, amb algunes de les millors veus del panorama operístic internacional com Sondra Radvanovsky, Anita Rachvelishvili, Carlos Álvarez i el debut absolut de Piotr Beczala com a Radamès, o el recital del tenor alemany Jonas Kaufmann.
Isabel Suqué, presidenta de la Fundació Castell de Peralada, apel·la a la responsabilitat alhora de prendre aquesta decisió: “Els meus germans i jo estem especialment preocupats per la seguretat i el benestar dels treballadors del Festival, una preocupació que també es trasllada al nostre públic i als artistes que ens visiten. Hem d’estar totalment segurs de poder complir unes garanties sanitàries que evitin la propagació o el rebrot del coronavirus i, en aquests moments de tanta incertesa, creiem que això no és possible. Tanmateix, les incògnites que romanen avui dia sobre com celebrar la nostra activitat, la més que probable absència de vols internacionals, les limitacions en el nombre d’assistents, així com les dificultats o la impossibilitat de dur a terme les mateixes actuacions sobre els nostres escenaris, fan que no sigui viable aixecar el teló aquest estiu”.
Una decisió "trista" i "dolorosa"
En la decisió, marcada per la situació global de la pandèmia i la solidaritat amb les víctimes i el conjunt de la societat, hi ha tingut un pes notable la cancel·lació els darrers dies d’alguns dels festivals més importants d’òpera i arts escèniques d’àmbit europeu. De tota manera, el Festival de Peralada havia estudiat les mesures anunciades pel govern central i totes les alternatives possibles abans de prendre una decisió que no s'estan de qualificar de "dolorosa" i "trista".
Tanmateix, durant els darrers dies, s’han estudiat a fons les mesures anunciades per part de l’autoritat competent, així com també totes les alternatives possibles abans de prendre la decisió en ferm. Una decisió que ha arribat després de veure que no és viable celebrar l’edició 2020 amb totes les garanties sanitàries, així com d’organització i muntatge. El Festival recorda que en el millor dels escenaris, fins d’aquí unes quantes setmanes no estaran permesos els desplaçaments entre diferents demarcacions, amb tot el que això suposa per a la mobilitat del públic assistent i, per tant, de la viabilitat del mateix esdeveniment.
A més, els nous protocols de treball i assaigs dificulta o impossibilita la mateixa activitat de les companyies de dansa, dels equips creatius i d’alguns dels artistes programats. Fet que fa especialment difícil el treball en un festival de producció que requereix molta anticipació sobretot en els camps de la realització d’escenografies i la confecció de vestuaris.
Tot i l’anunci de la cancel·lació, l’organització estudiarà a partir d’avui la possibilitat de poder oferir contingut cultural, preferiblement en streaming, adaptat a les circumstàncies durant aquest estiu si les autoritats sanitàries així ho permeten.
Amb la mirada posada en el 2021
El director del certamen, Oriol Aguilà, manifesta que “l’Aida de Peralada era sense cap mena de dubte el projecte més ambiciós de l’estiu. Des del Festival estem treballant per posposar-la a futures edicions i poder estrenar-la, en la mesura que sigui possible, amb el mateix repartiment. El Festival Castell de Peralada tornarà en l’edició 2021, i tornarà de l’única manera que ho sap fer: com un projecte únic i singular que amb la seva programació pretén contribuir a l’enriquiment cultural del país a través de nous encàrrecs i noves produccions, però també programant companyies i artistes de reconeixement internacional, i tot des de la iniciativa privada amb vocació pública de la família que ho fa possible any rere any”.