Aquest migdia el Gremi de Llibreters s'ha pronunciat sobre com abordar les diverses possibilitats de cara al 23 d’abril d’enguany vista la crisi del coronavirus. No s’entén Sant Jordi sense parades de llibres al carrer, rius de gent passejant i milers de persones aglomerant-se en espais reduïts amb un llibre i una rosa a la mà, per aquest motiu la presidenta del Gremi, Maria Carme Ferrer, ha asseguretat que veu "cada vegada pitjor" la situació respecte a celebrar la diada el 23 d'abril, motiu pel qual es treballa amb un pla B.

Any rere any, cada 23 d’abril Sant Jordi mata el drac, però aquest 2020 sembla que un virus microscòpic serà capaç de vèncer al cavaller més famós de casa nostra. La velocitat amb la qual el coronavirus s’ha apoderat de la nostra rutina ha afectat també les llibreries del nostre país, que des de fa cinc dies són tancades veient amb especial preocupació i incertesa la celebració d’enguany del Dia del llibre.

Dia del llibre: objectiu, abans d’estiu

D’una banda, la primera opció amb la qual es treballa en cas d'ajornament és la de traspassar la jornada a un dia remarcable previ a l'estiu, com per exemple el 24 de juny, dia de Sant Joan. Segons l'opinió d'algunes fonts del sector amb les quals ElNacional.cat ha pogut parlar, és indispensable poder celebrar el Dia del llibre abans de l’estiu, ja que del contrari suposaria un autèntic desgavell, tant econòmic com logístic, per a les llibreries i editorials petites. Pel que fa a la distribució, per exemple, en els darrers dies ja s’han deixat de distribuir les novetats del mes de març que estaven previstes per Sant Jordi, però en cas que el retorn a la normalitat fos d’aquí a algunes setmanes, la maquinària per a impremtes, distribuïdores, editorials i llibreries podria tornar-se a posar en marxa i arribar amb èxit a una data com la de Sant Joan.

La maquinària de Sant Jordi comença a carburar més o menys dos mesos i mig abans que el 23 d’abril. Una llibreria, sense anar més lluny, comença a rebre les novetats i a preparar el dia més important de l’any cinquanta dies abans del 23 d’abril. Juntament amb la campanya de Nadal, la setmana de Sant Jordi és el pic més alt de vendes de llibres a Catalunya, arribant a suposar entre un 20% i un 30% de mitjana en la facturació anual d’una llibreria. Sense anar més lluny, l’any passat el volum de vendes del sector a casa nostra es va traduir en una facturació de 22 milions d’euros. Per als gremis implicats en el món del llibre, doncs, Sant Jordi és, més que una preocupació a la vista, un assumpte cabdal que pot transformar-ho radicalment tot.

Ningú pot preveure el futur ni avançar-se al temps, però en cas de no recuperar la normalitat social, econòmica i laboral en un període inferior a sis setmanes, l'ajornament de la festa del llibre i la rosa seria gairebé una obligació degut als problemes logístics abans esmentats. Arribats a aquest cas, es podria arribar a treballar amb una altra data possible a l'horitzó: l’11 de setembre, Diada de Catalunya.