Un retrat inèdit del pintor espanyol Pablo Picasso (1881-1973) d'una dona misteriosa, ocult durant més d'un segle sota una de les primeres pintures del Període Blau de l'artista, ha estat descobert per conservadors de l'Institut d'Art Courtauld de Londres gràcies a una tecnologia de rajos X i infrarojos. Les imatges de l'anàlisi del Retrat de Mateu Fernández de Soto (1901), un dels quadres emblemàtics de l'ombrívola etapa artística de Picasso, han revelat una figura femenina en la qual es discerneix la forma del cap, els cabells recollits en un monyo, les espatlles corbades i els dits, segons ha informat l'Institut d'Art Courtauld aquest dilluns. Ara, una investigació més profunda i una anàlisi més detallada podrien revelar més sobre la dona del retrat, encara que no és segur que se'n pugui establir la identitat.
El subdirector de l'Institut d'Art Courtauld, Barnaby Wright, ha explicat que feia temps que sospitaven que sota del retrat de Fernández de Soto s'amagava una altra pintura perquè la superfície de l'obra presentava "marques i textures reveladores". "Ara sabem que es tracta de la figura d'una dona. Fins i tot es pot començar a distingir la seva forma amb només mirar la pintura a simple vista. La manera de treballar de Picasso per transformar una imatge en una altra es convertiria en una característica definitòria del seu art, que va ajudar a convertir-lo en una de les figures més importants de la història de l'art," ha manifestat Wright.
Reutilitzar teles
Reutilitzar les teles era una pràctica habitual a Pablo Picasso, sobretot durant el Període Blau, perquè en aquella època no tenia gaires diners i pintava una obra sobre l'altra sense blanquejar l'anterior. La tecnologia d'imatges, com la utilitzada en l'Institut d'Art Courtauld de Londres, ajuda a "veure la mà de l'artista" i "comprendre el seu procés creatiu", ha apuntat la conservadora Aviva Burnstock. Aquest descobriment també aporta llum sobre la carrera de Picasso i les seves etapes artístiques, ha afegit Aviva Burnstock, ja que després del retrat de Fernández de Soto, el pintor va començar a canviar el seu estil cap a un enfocament contemplatiu i tons més blavosos, inspirat en part pel suïcidi del seu amic Carles Casagemas i el seu temps a París.
La pintura descoberta és similar en estil a altres obres del pintor malagueny, com La bevedora d'absenta (1901) o Bust de dona amb els braços creuats (1901-02), i formarà part de l'exposició 'De Goya a l'Impressionisme: Obres Mestres de la Col·lecció Oskar Reinhart', que s'inaugura el 14 de febrer.