La cinta musical 'Emilia Pérez' del director francès Jacques Audiard s'ha endut aquest diumenge el BAFTA a millor pel·lícula de parla no anglesa. Supera així la primera gran prova de foc de la pel·lícula en el camí als premis Oscars, després de quedar tacada per la polèmica suscitada per la seva protagonista, l'actriu espanyola Karla Sofía Gascón, i les seves publicacions catalanòfobes i racistes a xarxes socials de temps enrere.
La intèrpret de 52 anys, no ha assistit a la gala dels BAFTA, tot i estar nominada a millor actriu protagonista, com tampoc hi va ser als Premis Goya, a Espanya, després de ser apartada de la promoció de la pel·lícula i prometre en un comunicat que guardaria "silenci" i "deixaria que el treball parli per si sol" per a no danyar més el film. 'Emilia Pérez' partia com una de les favorites en aquesta 78a edició dels guardons del cinema britànic, on acumula un total d'11 nominacions, incloses les categories principals de millor pel·lícula, direcció, millor actriu protagonista o millor actriu de Repartiment, entre altres. La pel·lícula de Audiard, definida com un "narcomusical", explica a través de cançons gairebé parlades la història de "Manitas", un narcotraficant mexicà que decideix abandonar el món del crim i començar una nova vida com Emilia Pérez, una dona transgènere interpretada per la mateixa Gascón.
En la categoria de parla no anglesa, el film s'ha imposat a la resta de nominades, I´m Still Here ('Encara soc aquí'), Kneecap, The Seed of the Sacred Fig ('La llavor de la figuera sagrada') i All We Imagine as Light ('La llum que imaginem'). L'encarregat de recollir el guardó ha sigut el mateix Audiard, ha pronunciat el seu discurs en francès ha tingut paraules d'agraïment per a tot l'elenc de la pel·lícula, inclosa Karla Sofía Gascón, a qui ha enviat "una abraçada" des de l'escenari del Royal Festival Hall. Anteriorment, Audiard havia assegurat que la madrilenya, "estava sumida en una actitud autodestructiva" i va qualificar els tuits de Gascón d'"inexcusables".
Els reconeixements per aquesta pel·lícula francesa ambientada a Mèxic no s'han quedat aquí i Zoe Saldaña, companya d'elenc de Gascón, s'ha endut el premi com a millor actriu de repartiment, imposant-se a la seva companya Selena Gómez, i a la resta de les nominades, Ariana Grande (‘Wicked’), Isabella Rossellini (‘Conclave’), Felicity Jones (‘The Brutalist’) i Jamie Lee Curtis (‘The Last Showgirl’). A l'hora de recollir el guardó, l'actriu de 46 anys ha reivindicat el seu accent llatí i ha assegurat que rebre el BAFTA era una "validació" per totes aquelles ocasions en la qual l'havien rebutjat per a una pel·lícula per la seva manera de parlar. En la categoria de millor actor de repartiment, el BAFTA ha anat a parar a l'actor estatunidenc Kieran Culkin pel seu treball a 'A Real Pain'.
Mikey Madison li arrabassa el BAFTA a Karla Sofía Gascón
Més enllà de la seva absència, Karla Sofía Gascón veu com se li comencen a esgotar les opcions per endur-se l'Oscar,
perquè en una nova gala de premis, i després de ser la primera dona trans en guanyar a Cannes, se li escapa novament el premi a millor actriu protagonista. Aquesta vegada ha sigut l'actriu Mikey Madison (Anora) qui s'ha endut el premi BAFTA, una sorpresa perquè qui partia com a favorita a la màscara daurada, era Demi Moore pel seu treball a 'La Sustancia', i pel que ja es va emportar el Globus d'Or.Sorpresa en la millor pelicula enmig del 'The Brutalist' contra '
Emilia Pérez''The Brutalist', la favorita per l'Oscar, amb permís de Emilia Pérez, continua conquerint premis i aquest diumenge s'ha assegurat dues màscares dels BAFTA, mantenint-li el pols al "narcomusical" en les principals categories. En els premis del cinema britànic, també ha tingut recompensa aquest drama de postguerra dirigit per Brady Cobert i protagonitzat Adrien Brody, i és que ambdós marxen cap a casa amb la seva màscara daurada, per millor direcció i millor actor protagonista. Tot i això, la sorpresa de la nit ha arribat quan s'ha conegut quin film s'enduria el premi gros, millor pel·lícula, que ha anat a parar al drama papal ‘Conclave’, del director alemany Edward Berger, que rep el seu primer gran guardó de la temporada de premis.