L'escriptor Carlos Zanón torna avui a les llibreries amb Love song (Salamandra), la seva primera novel·la després de l'èxit de Taxi i de la seva incursió en el personatge de Pepe Carvalho amb Problemas de identidad. A partir de múltiples referències musicals, literàries i cinematogràfiques, Zanón construeix els protagonistes de Love song, tres músics talentosos i de cert èxit: una parella i el seu millor amic, Jim, Eileen i Cowboy, que s'embarquen en una gira estrambòtica estival, però sense revelar qui són, per càmpings i locals de la costa mediterrània versionant cançons només del 1985.

La cultura com a refugi

L'escriptor barceloní considera que la música, veritable protagonista del seu nou relat, és "un refugi absolut" per a tothom. No només això, sinó que la literatura segueix sent música i "t'agrada un autor per com sona, com col·loca les paraules, el ritme". I afegeix: "Amb la pandèmia ens hem adonat que amb menjar i tenir un sostre no n'hi ha prou. La cultura és un refugi, necessitem un relat que ens expliqui el present i el futur, i això ho vertebrem a partir dels mites que reelaborem en la literatura, en les cançons". Això explica que escoltem la música de gent que fa molts anys que esta morta i que "quan t'agrada un grup, tant se te'n dona si el que fa provoca que la seva carrera sigui un desastre, perquè li mostraràs una lleialtat infrangible, conscients que mai li podem retornar el que ens dona la seva música".

Necessitem un relat que ens expliqui el present i el futur, i això ho vertebrem a partir dels mites que reelaborem en la literatura, en les cançons

A bord d'una Camper Califòrnia, conduïda per un xofer a qui anomenen Polidori, la banda es llança a una gira de tocar i córrer, gaudir i patir, entre composicions pop, ossos fracturats i emocions difícils de manejar, en un viatge que, com reconeix Zanón, li permet fixar-se en què "l'amistat adolescent és un cert problema". Zanón posa l'accent en la necessitat que "per créixer has de trencar aquest vincle, igual que passa amb el vincle amb els pares".

f96404f522b5c50a3862baac22750316d3318f61
L'escriptor barceloní Carlos Zanón publica avui la seva nova novel·la, Love song. Foto: EFE

A mesura que s'apropen al final del seu recorregut, davant de les costes de Cadis, a Tarifa, els protagonistes, "ja convertits en uns altres", s'enfronten a la disjuntiva de "viure amb una intensitat com quan érem joves o convertir-se en adults". De fet, apunta l'autor, no és més que "el reflex dels nostres mites, com quan algú mira enrere i es converteix en estàtua de sal", però encara que "tots admirem molt els herois en pel·lícules, llibres i cançons, no els voldríem com a pares".

Tot s'acaba

En l'esdevenir dels protagonistes, el lector descobreix "la fascinació de viure amb passió", però al mateix temps "la incertesa del demà". A Love song, a part de la música, una constant en la seva obra narrativa i poètica, Zanón destil·la algunes de les seves "obsessions i fantasmes": la lleialtat, el triangle amorós, l'art com a redempció o l'experiència de la malaltia, en aquesta ocasió l'ELA, "com un advertiment que tot s'acaba".

A Love song el lector descobreix la fascinació de viure amb passió, però al mateix temps la incertesa del demà

Aquesta obsessió per narrar l'amistat i la lleialtat li ve a Zanón del llibre que el va iniciar en la lectura, Els tres mosqueters. Situar el relat l'any 1985 va ser pura casualitat, reconeix, si bé, a la recerca d'una referència cronològica, li va semblar un bon any perquè els personatges tinguessin "un temps en el qual refugiar-se", i a més aquest any va publicar-se Steve McQueen, "el millor àlbum" de la banda britànica de pop Prefab Sprout.

eb8c532962543d5dcaa2819a85fe8c1d02d92097
A Love song Carlos Zanón ens endinsa en un triangle amorós entre els membres d'un grup de rock. Foto: EFE

Zanón admet certa continuïtat de Love song amb Taxi, pel recurs a "l'escriptura en ruta", encara que per al novel·lista (i també comissari de la BCNegra) en la seva anterior entrega "els personatges estaven com en una peixera, no sortien de la ciutat", i en aquesta, en canvi, volia afrontar "un repte estilístic": "Surten de la ciutat, recorren la costa mediterrània i aquest viatge emocional i mental els porta per llocs mig inventats".

El perquè d'escriure


Love song s'ha gestat en part durant la pandèmia, que l'ha afectat de dues maneres: "Primer perquè m'agrada estar sol quan escric i a casa meva, de sobte, hi havia més gent amb el confinament, i després perquè estava escrivint d'un món, el musical, que no sabia si tornaria. Era estrany escriure en confinament, i fins i tot t'arribes a plantejar fins a quin punt té sentit escriure llibres".

Era estrany escriure en confinament, i fins i tot t'arribes a plantejar fins a quin punt té sentit escriure llibres

La pandèmia també li va fer prendre consciència (encara més) de "la nostra fragilitat", i això potser també ho va transmetre als seus personatges. D'altra banda, a pesar que la seva incursió en l'univers de Pepe Carvalho li va fer viure "una experiència genial" fet pel qual li agradaria fer una altra novel·la amb el personatge de Vázquez Montalbán, Zanón creu que de moment no repetirà aquest repte.