Juan Tomás Ávila Laurel (Malabo, 1966) és un escriptor de la petita illa d'Annobón, a la Guinea Equatorial, que escriu bàsicament des de Catalunya. És autor de novel·les com Arde el monte de noche o Cuando a Guinea se iba por mar (la seva obra més recent); de contes com Rusia se va a Asamsé o Cuentos crudos; i d'assajos com Cómo convertir este país en un paraíso: otras reflexiones sobre Guinea Ecuatorial. També ha escrit poesia, cròniques periodístiques i obres de teatre. És un dels autors més coneguts del seu país, famós per no tenir pèls a la llengua. Justament pel seu compromís polític el 2011, després de començar una vaga de fam contra la visita de José Bono al seu país, es va veure obligat a deixar Guinea Equatorial i es va instal·lar a Catalunya. La seva història arriba a partir d'aquest divendres a les grans pantalles amb el documental El escritor de un país sin librerías, de Marc Serena. Aquest llargmetratge es pot veure als cinemes Girona i Zumzeig de Barcelona, i també a diverses sales de Madrid, Manresa, Sant Boi i Sant Feliu de Llobregat. Es poden consultar els horaris de projeccions a la pàgina web de la pel·lícula.
Recorregut d'anada i tornada
A aquest documental, Marc Serena segueix la vida d'Ávila Laurel a Catalunya i fins i tot fa un viatge a Malabo en companyia de l'escriptor per tal de reflectir com són les seves estades a aquell país. A Catalunya retrata les dificultats d'un escriptor que és lluny de la seva terra i que no supera l'enyor. I a la Guinea intenta fer un retrat del món cultural guineà en què s'inserta l'escriptor annobonès. A través de les vivències d'Ávila Laurel a Malabo, l'espectador pot introduir-se a la vida de barri de la capital guineana (una cosa no tan fàcil, per l'aversió de les autoritats guineanes cap a les càmeres), però també en el petit i sovint complex món de la cultura guineana.
La "nostra" Guinea
A través de les declaracions de l'escriptor annobonès, el documental també vol apropar els espectadors a l'experiència colonial de la Guinea Equatorial. Marc Serena recupera fragments del NODO i interroga als guineans sobre la memòria colonial. Una reflexió que serveix com a contrapunt a les apologies colonials espanyoles que s'han multiplicat en els darrers anys. En aquest film es posa de manifest que la colonització no es tanca amb la descolonització, sinó que la petjada de la dominació espanyola continua a l'Àfrica Equatorial, 50 anys més tard.
Dictadura per arreu
Ávila Laurel parla de la situació de Guinea. També en parlen alguns dels altres testimonis que surten al documental. Però, alhora, la situació guineana traspua a moltes imatges del documental. S'escolten les ensabonades dels locutors dels mitjans de comunicació guineans al "único y mejor presidente", Obiang Nguema Mbasogo, en el seu aniversari, i com l'arriben a definir com a "orgullo nacional". El contrast entre la vida als barris i l'opulència que se suposa a un país petrolier és prou evident en sí mateix.
Un documental des de la precarietat
El escritor de un país sin librerías és el primer llargmetratge documental a ser rodat a Guinea, i això, en sí, ja és un mèrit, tenint en compte que és un Estat profundament aïllat en el que no són ben rebuts cineastes, periodistes o simples curiosos. El documental recorre amb habilitat a les imatges del NODO i tria amb habilitat la música, fins i tot recorrent a Concha Buika, guineana com Juan Tomás Ávila Laurel. La pel·lícula s'ha hagut de fer amb una campanya de crowdfunding que ha reunit 437 mecenes. I això es fa notar en la manca de recursos: un imaginatiu us del còmic no aconsegueix pal·liar les deficiències tècniques, que arriben fins i tot a alguns problemes de so. El millor d'aquest documental és que pot fer reviure l'obra de Juan Tomás Ávila Laurel, avui en dia ben difícil de trobar a les llibreries del nostre país (i pràcticament inaccessible a Guinea). Per aquells que vulguin conèixer Ávila Laurel, estaria bé que llegeixin Arde el monte de noche, una novel·la amb la trama ubicada a la recòndita illa d'Annobón, durant la crua dictadura de Macías. Literatura en estat pur.