Països com França, l'Aràbia Saudita i Espanya inverteixen i aposten cada vegada més als seus museus per la promoció, internacionalització i innovació de les seves propostes a fi de convertir-se en referents mundials, així com adaptar-se al nou paradigma digital.
El motiu és que els museus juguen un paper crucial en la preservació del patrimoni cultural i en la promoció del coneixement. Ja no són únicament guardians de la història i la identitat, sinó que també ajuden a fomentar el desenvolupament econòmic, educatiu i social.
Així, França celebrarà del 3 al 10 de juny la MuseumWeek en xarxes socials amb l'objectiu de promocionar els museus i institucions culturals de tot el món.
Aquesta cita anual està organitzada per Culture For Causes Network, una organització sense ànim de lucre francesa que promou artistes, museus, biblioteques, galeries i totes les institucions culturals del món mitjançant l'organització d'esdeveniments a les xarxes socials i, de vegades, de forma física, fomentant d'aquesta forma la unió de cultures i nacions a través de l'art.
Des de 2014, la MuseumWeek ha crescut fins a comptar amb més de 60.000 participants de més de 100 països. S'ha convertit en la setmana internacional oficial dels museus, recolzada per la UNESCO.
Per la seva part, l'Aràbia Saudita organitza la seva primera Conferència Internacional per a l'Educació i la Innovació als Museus (ICEM per les seves sigles en anglès) de l'1 al 3 de juny d'aquest any. Aquesta conferència està al servei d'acadèmics, professionals i entusiastes perquè puguin submergir-se en els diversos camps dels estudis museístics.
Des del llançament de Vision 2030, l'Aràbia Saudita està més oberta a rebre persones de tot el món i fomentar la cultura. Per això, l'organització d'aquests esdeveniments està a l'ordre del dia i s'han convertit en una prioritat per al Regne.
A Espanya, aquest mes de maig el Ministeri de Cultura ha anunciat l'ampliació de l'accés i difusió en línia dels setze museus estatals que gestiona de forma directa en diferents punts del territori espanyol. Ara els visitants poden passejar pels passadissos dels museus gràcies a un projecte que ha comptat amb la inversió de 478.880 euros provinent dels fons europeus.
En el total dels 16 museus s'han digitalitzat 1.623 panoràmiques de les sales i espais. Per exemple, el Museu Arqueològic Nacional mostra més de 400 panoràmiques, i el Museu Nacional d'Art Romà supera les 200.
Aquestes iniciatives no només fomenten l'accessibilitat i l'intercanvi cultural, sinó que també posicionen aquests països com a líders mundials en l'adaptació al nou paradigma digital i en la promoció de la innovació i constant aprenentatge per i per al sector dels museus.