La música, com qualsevol altra expressió cultural, beu del més profund del nostre ésser: l'ànima, allò que precisament ens fa ser humans. Aquesta és la idea que defensa el director d'orquestra veneçolà Gustavo Dudamel en el seu projecte Symphony. Un viatge al cor de la música, presentat juntament amb la Fundació "la Caixa" i que s'exposa al CosmoCaixa fins al 8 d'octubre. Per primer cop, l'espectador es podrà situar al bell mig d'una orquestra simfònica en aquesta experiència immersiva puntera a partir de tecnologia de realitat virtual, que es pot viure en primícia a CosmoCaixa. Després, aquest projecte singular iniciarà una gira que recorrerà un centenar de ciutats d'Espanya i Portugal durant deu anys. Les primeres parades previstes són Santander, Valladolid i Madrid.
La producció, en la que s'ha treballat durant més de quatre anys, és una idea original d'Igor Cortadellas amb producció de la Fundació "la Caixa". Més de 100 músics que integren la Mahler Chamber Orchestra donen vida a l'espectacle que després iniciarà una gira per un centenar de ciutats espanyoles i portugueses durant deu anys. Al repertori hi ha Ludwig van Beethoven, així com de Gustav Mahler i Leonard Bernstein. Una experiència sensorial on es presenta un viatge al món de la música clàssica amb l'ajuda de les noves tecnologies des dels seus orígens al món de la natura i els sons quotidians fins al més profund de la nostra ànima i els nostres sentits.
El director d'orquestra ha destacat que la música "és un poderós element de transformació social", i que aquest projecte és una nova clau per obrir una porta perquè hi puguin entrar noves generacions, de manera que entenguin millor la música i no la considerin com una cosa llunyana i antiga: "És la inspiració que necessitem en els temps que vivim", ha dit.
Per a Dudamel, la música no és només un element d'entreteniment o un espai aïllat d'una elit, sinó que és un element d'unió que aixeca ponts i trenca qualsevol diferència entre persones. "És una poderosíssima eina de transformació social", ha insistit. El veneçolà ha pronosticat que aquells que accedeixin a l'experiència entraran en contacte amb el dret "d'accedir a la bellesa", que no és només entreteniment. "D'aquestes bogeries en necessitem moltíssimes", ha afegit, i ha animat a prendre la música com a element essencial de la vida.
Una experiència immersiva gratuïta fins al cor de l'orquestra
Igor Cortadellas ha descrit que la proposta, gratuïta però amb reserva prèvia, té la delicadesa d'una petita capsa de música i que és una gran oportunitat. Ha destacat que la música "té la capacitat d'acariciar" i fer experimentar emocions alienes, i ha resumit que, per a ell, aquest projecte és un poema visual que proposa l'espectador "deixar-se endur per la bellesa".
Igualment, ha detallat que a Symphony, evoluciona des del caos sonor fins a melodies com les de Beethoven, en una mena de "'zoom in' des del caos a l'ordre, conduït per Dudamel". Ha descrit que en la col·laboració amb el director s'ha donat una "sintonia total", en un ambient de flexibilitat i suport absolut.
La tecnologia ens permet mitjançant la realitat virtual endinsar-nos dins l'escenari del Gran Teatre del Liceu per formar part de l'orquestra i viatjar a través de sons i imatges fins a la mateixa essència de la música: la virtuositat de l'ànima humana. Dudamel ha explicat que per primer cop, l'espectador es pot situar al bell mig d'una orquestra simfònica en aquesta experiència immersiva a partir de tecnologia de realitat virtual. En concret, quan l'espectador es col·loca les ulleres veurà com, de sobte, el seu entorn ha canviat i es troba en el Gran Teatre del Liceu, assegut en una cadira, on es veu envoltat dels músics d'una orquestra simfònica que esperen la indicació del director per iniciar la 5a Simfonia de Ludwig Van Beethoven.
L'espectador també veu els músics distribuïts per l'escenari de la seva forma habitual, per famílies de cordes, vent, metall, percussió, i els sentirà a la vora d'una forma real, i també viu de ple l'energia i la mirada del director, situat just davant seu. Aquest experiment musical l'hi permet girar el cap de banda a banda i amunt i avall per adquirir noves vistes i perspectives d'una orquestra simfònica i els seus instrumentistes.
Divulgació de la música clàssica
Segons la directora general adjunta de la Fundació "la Caixa", Elisa Durán, amb aquesta "experiència insòlita i captivadora" es vol contribuir a divulgar la música clàssica i posar-la a l'abast del gran públic, "en un viatge sense precedents al cor de l'ànima humana" amb la vocació de seduir a tota mena de públic, també a aquells que ja són coneixedors de la música clàssica.
El punt de partida del projecte, en el que s'ha estat treballant durant més de quatre anys, era parlar del poder emocional de la música des d'un vessant divulgatiu. L'organització espera que vegin el projecte unes 200.000 persones l'any durant deu anys, en el marc de la seva gira per aquest centenar de ciutats. Durán ha defensat que la tecnologia usada és molt avançada i que ha estat una gestació "molt intensa", especialment en els darrers mesos de pandèmia.
Per una altra banda, preguntat sobre la situació al seu país, Gustavo Dudamel ha considerat que és molt complexa i que aquesta es veu agreujada pel moment complicat que viu el món amb la covid-19: "Jo em mantinc ferm en la meva fe i optimisme que podem tirar endavant. Tots podem posar de la nostra part i trobar els mitjans fonamentals per poder transcendir aquesta crisi". A més, ha reivindicat la riquesa natural i humana "impressionant" del seu país, i ha assegurat que la gent està cansada sempre del mateix. Ha dit també que els seus compatriotes volen viure, no sobreviure.