Ja són aquí els Premis Goya 2024, la gala anual del cinema espanyol que aquest any arriba a la seva 38 edició. Entre les pel·lícules nominades enguany, destaca La sociedad de la nieve, del català Juan Antonio Bayona, que opta a 13 nominacions, entre elles la de millor pel·lícula, millor director i millor actor revelació. Aquest film retrata l'accident d'avió del vol 571 de la Força Aèria Uruguaiana que es va estavellar als Andes, però quina és la història real darrere la pel·lícula de Bayona? T'ho expliquem.
🎥 Premis Goya 2024: data, nominats, presentadors i tots els detalls de la gala
🎤 Actuacions dels Premis Goya 2024: qui cantarà a la gala?
La Sociedad de la nieve: tot per un error de càlcul
El divendres 13 d'octubre de 1972 un avió de la Força Aèria Uruguaiana, es va estavellar al cor dels Andes. En l'aeronau viatjaven 45 passatgers, inclosos els 19 membres de l'equip de rugbi Old Christians Club, a més dels seus familiars i amics. El vol havia de portar als jugadors des de Montevideo fins a Santiago de Xile, on anaven a disputar un partit d'exhibició contra el Old Boys Club.
Després d'enlairar-se des de la capital de l'Uruguai, l'avió va veure's obligat a aterrar a Mendoza, a Argentina, com a resultat del mal temps. Tot i els forts torbs, l'avió va tornar a enlairar-se la tarda de l'endemà. La nau no va poder arribar a l'alçada necessària per sobrevolar directament la serralada dels Andes, de manera que el pilot va optar per fer una ruta en forma d'U que els va permetre volar més baix a través de les muntanyes.
Però enmig del torb, el pilot va confondre el lloc que es trobava en un error de càlcul. Va avisar als controladors que el vol es trobava a Curicó (Xile) però, en obtenir permís per a descendir, va descobrir que es trobava a la meitat dels Andes. Això provocar que xoqués de ple contra la serralada.
L'accident rere la història de La sociedad de la nieve
Després de l'impacte, les dues ales i la part posterior de l'avió van desprendre's mentre que la part del buc, on anaven els passatgers i els equipatges, va lliscar muntanya avall amb molta rapidesa fins a etzibar-se contra el fons de la vall.
En l'accident van morir 13 persones, 3 tripulants i 10 passatgers. Els supervivents van convertir el fusellatge de l'avió en el seu refugi i després de quedar-se sense menjar la primera setmana, van optar per ingerir els cuirs de les maletes o fins i tot els seus propis cabells.
Com a mostra la pel·lícula, 10 dies després de l'accident, després d'escoltar en una ràdio improvisada que s'havien suspès les labors de cerca i amb les fatals condicions en les quals estaven, van veure's obligats a menjar carn i medul·la de les restes dels cadàvers dels passatgers morts: els seus amics i familiars. Per a aconseguir aigua, els supervivents van utilitzar el metall de les restes de l'avió per a construir un dispositiu que fonia la neu utilitzant la llum solar. Com a resultat del fred, la fam i les ferides, van morir 16 persones més al llarg dels 72 dies que van estar a la serralada dels Andes.
És fidel a la realitat el final de La sociedad de la nieve?
Els supervivents van intentar diverses expedicions per a buscar ajuda. L'última va ser el 12 de desembre, gairebé dos mesos després de l'accident. Dos d'ells van començar a escalar muntanyes cap a l'oest, volien arribar a Xile. Tal com explica Bayona a la pel·lícula, al novè dia de caminada es van trobar amb un traginer xilè al qual li van explicar que venien "d'un avió que va caure a les muntanyes". L'endemà, el 22 de desembre de 1972, els 16 supervivents van ser rescatats.
Així, el final de la pel·lícula de Bayona és totalment fidel a la realitat. "Es diu La sociedad de la nieve perquè ells van crear la seva pròpia societat en 1972, diferent de la nostra. Tots tenien un rol", explica l'autor del llibre en què es va inspirar Bayona per fer el film.