El llegat sonor que Philip Glass va dedicar a Albert Einstein ha arribat aquest dilluns al Palau de la Musica Catalana en una versió concert de l'òpera d’avantguarda Einstein on the Beach. Glass trasllada al gènere operístic el seu llenguatge minimalista, amb estructures repetitives i variacions rítmiques que ja van generar un fort impacte en la seva estrena l’any 1976 al Festival d’Avinyó.
La cantant nord-americana Suzanne Vega ha posat veu als textos de Robert Wilson, acompanyada pel Collegium Vocale Gent i la Ictus Ensemble, dirigida per Georges-Elie Octors. El fil melòdic d’un violí serveix de testimoni presencial del geni de la física. Un dels trets més distintius de la posada en escena és que, amb una durada de tres hores i mitja, Glass permet al públic entrar i sortir de la sala durant el concert.
Einstein on the Beach està considerat un dels grans èxits del compositor nord-americà i una de les peces més impactants de l'últim quart del segle XX, que ja es va poder sentir al Liceu l’any 1992.
Amb tot, aquesta és només una de les polièdriques facetes de l'artista, que el Palau de la Música s'ha proposat explorar en el cicle que en commemora el seu 80è aniversari com a compositor convidat de la temporada 2018-2019.
Einstein on the beach es va convertir en la primera obra d'una trilogia integrada també per Satyagraha (1980), basada en Gandhi, i Akhnaten (1983), dedicada a Akhenaton, caracteritzades per Glass com a òperes-retrat, amb l'objectiu de recollir els canvis de visió del món que havia provocat la vida d'una personalitat intel·lectual de renom en la seva època.
En aquesta òpera, va escollir Albert Einstein com a figura clau per a entendre la ciència contemporània, malgrat que tenia sobre la taula altres opcions, com Charles Chaplin o Adolf Hitler.