Estan substituint els futbolistes en aquest debat. S’estan convertint en la runrun, el murmuri recurrent de converses de banquet, bar i parc (és a dir, de Twitter): Cobren massa els creadors de contingut a Internet? Potser per a Florentino Pérez, sí. S’estan emportant gran part del jovent d’un dels seus negocis; troben el futbol llarg i avorrit, amb poc highlight, d’aquí la idea de la SuperLliga.

Qualsevol liberal, el mateix president del Real Madrid, diria: cobren el que generen. Massa? Massa poc? Amb Youtube, l’especulació fa anys que cueja. Però amb Twitch l’enigma es va mig resoldre uns dies enrere per una important filtració de dades de la plataforma. Més enllà de debatre el concret de què cobren i on ho cotitzen (una altra comidilla, el tema d’Andorra), no es parla del paper dels creadors de contingut a l'infotainment actual. La seva importància en el sistema de comunicació.  Perquè hi ha un canvi de paradigma no assumit: ha variat l’estatus però no l’escenari.

Ensenya'm la pasta

Els creadors de contingut segueixen exercint la major part de la seva tasca des de l’espai sagrat, les habitacions, però poc o res té a veure la seva activitat empresarial amb les dels pares fundadors (youtubers primerencs com Willyrex o Vegetta777). Les habitacions també han canviat des de 2008. Abans eren dormitoris amb pòsters a mig caure. Cutres. I ara són platós freak: neons, Funko Pop per tot arreu i micròfons de taula com els del Show de Joe Rogan. Tot més car. Però habitacions, al cap i a la fi. I aquí és on es produeix un dels grans xocs entre mitjans tradicionals i personal que es mira aquestes propostes amb recel (i un cert grau d’edatisme?): per què un moviment bedroom ha de generar tants diners?

Kun Agüero té més futur a Twitch que a la davantera del Barça

És molt fàcil: Kun Agüero té més futur a Twitch que a la davantera del Barça. Per què?
Perquè Jaime Altozano va fer més per la difusió d’El mal querer (Rosalía, 2018) que tots els mitjans especialitzats junts; el Youtube Rewind d’Alec Molón supera a l’original en tots els sentits i té xifres que moltes pel·lícules no aconseguirien ni passant-se deu anys a la cartellera del cinema. I Ibai Llanos va reunir més de mig milió de persones simultànjiament a les seves campanades: un fotimer més en el total de la retransmissió, superant moltes televisions. I el més important: la gran majoria d’aquelles persones eren joves. 

ibai   kun
Kun Agüero, un futbolista amb més futur a Twitch que als estadis

Inflant el globus


Els creadors de contingut treballen amb material desitjat pel mercat, el jovent. Arriben, amb la potència d’un tsunami, al segment d’audiència més llaminer; un fet impossible d’imaginar fa uns anys, quan només es disposava de televisió i quiosc. Però per a fer-ho han anat evolucionant –i encarint– el seu contingut.  Algú creu que l’equip tècnic de DjMariio és barat? I l’editor de Rene ZZ, amb qui dialoga obertament en els vídeos, es paga amb likes? Tornant a Ibai Llanos: va arrossegar ell solet la taula i decorat de les campanades? Va col·locar el cotxe al bell mig del plató el dia del Mundial de Globus celebrat amb Piqué? Els creadors de contingut són empreses. Empreses, en molts casos, a habitacions. Però empreses al cap i a la fi. Tenen entrades i despeses.

Els creadors de contingut són empreses. Empreses, en molts casos, a habitacions. Però empreses al cap i a la fi

Fins i tot els més austers (en el contingut), com el mític Rubius, que la majoria d'activitat segueix consistint a jugar amb el PC, tenen constantment o puntualment treballadors i operen amb empreses. La més important, Vizz Agency (n’hi ha diverses). Els esdeveniments, els contactes amb marques, els patrocinis, etc. no es gestionen sols.  Els creadors de contingut fa temps que generen i inverteixen, generen i inverteixen. Per a la seva marca o en altres negocis. 

Ibai Llanos Piqué / @3gerardpique
Ibai Llanos i Gerard Piqué: només són negocis

No deixeu l'escola

Fent el símil amb una plataforma convencional, algú creu que Andreu Buenafuente fa els monòlegs del seu late? Que el sofà l’ha empès des de la Gran Via de Madrid? Té un equip. I una productora pròpia, El Terrat.  En el cas dels creadors de contingut, el mateix.  Però l’identitat nerd, els videojocs, el món otaku, l’estela bedroom, el directe com a producte principal… Han generat una falsa sensació de manca de planificació, espontaneïtat i zero estructura a Instagram, YouTube o Twitch. I no, al darrere hi ha un model de negoci complex, i en aquest punt, a 2021, de difícil accés. Així ho advertia el gallec El Xokas, un dels creadors que més clar parla de números i possibilitats, de la necessitat d’estudiar el mercat abans de llançar-se a ser streamer, youtuber o influencer: no deixeu l’escola per Twitch, fills, no en aquests moments.  

No, amb Piqué probablement no són només amics. Possiblement, també són socis


Ah, per acabar. Els diners que es van filtrar al Twitch Leaks, no són ni el 50% dels ingressos d’Ibai Llanos. Així ho explicava el mateix Xokas: Com generen els diners els creadors de contingut? A Twitch Leak només es comptaven les subscripcions a Twitch. No, amb Piqué probablement no són només amics. Possiblement, també són socis. I totes les marques que figuren al seu stream no treballen amb ell de franc.