Va ser durant el confinament per la pandèmia de coronavirus quan el cineasta Antoni Verdaguer, director de films com La teranyina o Havanera 1820, va començar a fer-li voltes a fer una sèrie de documentals amb personatges de la seva ciutat natal, Terrassa (Vallès Occidental), o que tinguessin relació amb aquesta. Un dels que li va venir al cap va ser el seu amic i escriptor Jaume Cabré, Premi d'Honor de les Lletres Catalanes, amb qui comparteix una amistat de més de quaranta anys i amb qui ha treballat en diferents projectes audiovisuals al llarg de la seva trajectòria, tant a TV3 com al cinema.

🎞️Un documental revela que l'escriptor Jaume Cabré té Alzheimer
 

Durant més de dos anys, tot i que no seguits, Antoni Verdaguer s'ha dedicat al seu últim documental, Jaume Cabré, la música de les paraules, coproduït per 3Cat i Ikiru Films, on recorre tota la vida i l'obra de l'escriptor barceloní, que va ser professor a Terrassa i que porta dècades vivint a la propera Matadepera amb la seva dona, Margarida Barba, destacant el paper "primordial" de la música des de sempre. "La gent que vegi el documental coneixerà la trajectòria vital i professional d'un escriptor amb obres monumentals com el Jo confesso o unes altres com Les veus del Pamano amb més de 600.000 exemplars venuts, així com la seva afició per la música. En la part final, coneixeran la seva realitat actual, afectat per l'Alzheimer", ha precisat. 

Cartell del documental Jaume Cabre, la música de les paraules d'Antoni Verdaguer

La gent que vegi el documental coneixerà la trajectòria vital i professional d'un escriptor amb obres monumentals com el Jo confesso

Nascut el 30 d'abril del 1947 a Barcelona, Jaume Cabré és un dels escriptors catalans amb més projecció internacional amb dues obres com Jo confesso (2011) i Les veus del Pamano (2004), que han estat traduïdes a una trentena i a una vintena de llengües, respectivament. És autor, així mateix, de Fra Junoy o l'agonia dels sons, La teranyina, Senyoria, L'ombra de l'eunuc i, el 2021, de Consumits pel foc.

Paràgrafs premonitoris

Escriptors, editors, actors, periodistes, traductors, un expresident del Parlament Europeu o el president de la Fira del Llibre de Frankfurt han participat en la cinta, on per primera vegada es pot veure Jaume Cabré tocant el violí o emocionat pel concert que li va regalar a la seva casa fa uns mesos el mestre Jordi Savall amb la seva viola de gamba. "Tothom ha volgut participar en aquest projecte, amb una part final, la titulada Quan el cervell es trenca, en què apareix la presidenta de la Fundació Pasqual Maragall, Cristina Maragall, o el metge Juan Domingo Gispert, i que està dedicat 'in memoriam' a l'escriptor Àlex Susanna, que també intervé", comenta Verdaguer. Sam Abrams, Jaume Aulet, David Bagué, Jüergen Boos, Àlex Broch, Carme Brosa, Maria Teresa Cabré, Joaquim Carbó, Francesc Cassú, Stefania Maria Ciminelli, Josep Maria Ferrer, Joan Grimalt, Gloria Gutiérrez, Garam Kwon, Josep Lagares, Josep Lluch, Carles Martínez, Marta Nadal, Mònica Ortiz de Pinedo, Lluís Puig, Bernat Puigtobella, Anna Sawicka, Martin Schulz, Cristòfol Trepat, Roser Trilla i Vicenç Villatoro apareixen al film. També ha participat en el mateix, posant la seva veu en un dels fragments, el periodista Joaquim Maria Puyal, un altre gran amic de Cabré, des de fa anys retirat de la primera línia, sense amb prou feines aparicions en públic, així com la seva dona Margarida, a qui li ha dedicat tots els llibres i que aquí pronuncia que l'essencial "és invisible als ulls".

Antoni Verdaguer no amaga que cada vegada que veu el documental s'emociona, especialment, quan escolta aquests paràgrafs de Jo confesso tan premonitoris

Per la seva banda, l'actor David Verdaguer (sense cap parentiu amb Antoni Verdaguer) s'ha encarregat de llegir diferents paràgrafs de Jo confesso, publicat el 2011, i amb el personatge principal, Adrià Ardèvol, malalt d'Alzheimer, rememorant la seva vida i pronunciant: "La llum se me n'anirà apagant a poc a poc". Antoni Verdaguer, que va presentar la cinta per primera vegada el passat mes de juny al festival FIC-CAT, no amaga que cada vegada que la veu s'emociona, especialment, quan escolta aquests "paràgrafs de Jo confesso tan premonitoris", escrits fa més de tres lustres. La pel·lícula es podrà tornar a veure als Cinemes Girona de Barcelona demà dimecres, a Terrassa i pròximament a Girona i Lleida, a més d'exhibir-se en la plataforma Filmin així com a 3Cat.