Quan va arribar a Los Angeles, a principis dels anys 90, el somni americà encara funcionava com a eslògan perquè encara era possible. També per a un nano d’un poble del Maresme que no havia fet els 20 anys. “Ja fa temps que vaig complir el somni americà. Quan vaig arribar hi havia aquesta sensació de lloc ple d’oportunitats on l’únic límit te’l posaves tu mateix. Ara és diferent, hi ha molta competència. Si algú arriba a Los Angeles pensant en dirigir cinema... potser no és la millor idea”. Passat un temps des d’aquella conversa del signant d’aquest article amb Jaume Collet-Serra (Sant Iscle de Villalta, 1974), el camí iniciat fa 30 anys l’ha portat a ser, probablement, el cineasta català (i espanyol) amb més èxit de la història.
El camí iniciat fa 30 anys l’ha portat a ser, probablement, el cineasta català amb més èxit de la història
Ara acaba d’estrenar Black Adam, i les xifres parlen per si mateixes: amb 209 milions de dòlars recaptats als mercats de tot el món després de només uns dies projectant-se, aquesta incursió en l’univers dels còmics de DC ho està petant. Als Estats Units, però també a casa nostra. Més enllà de la qualitat de la pel·lícula, i la de la mateixa sèrie de films amb què DC i Warner tracten de fer ombra a les produccions de Marvel (que inclou títols com Batman v Superman, Wonder Woman, Liga de la Justicia o Aquaman), el cas és que Black Adam i el carisma del seu protagonista, Dwayne Johnson, han aconseguit donar la raó als que apuntaven Jaume Collet-Serra com una assegurança a l’hora de comandar una franquícia a la meca del cinema.
Black Adam i el carisma del seu protagonista, Dwayne Johnson, han aconseguit donar la raó als que apuntaven Jaume Collet-Serra com una assegurança a l’hora de comandar una franquícia a la meca del cinema
Made in Hollywood
A diferència d’altres, i en aquest sentit és bo l’exemple de J.A. Bayona i el seu magnífic Jurassic World: El regne caigut, el cas de Collet se circumscriu al cinema nord-americà, i no a l’adopció d’algun caçatalents de mercats estrangers, perquè totes les pel·lícules que ha dirigit són produccions de Hollywood. La seva carrera és una suma de mèrits, un pas a pas constant, un anar fent sense fre, que va començar com a estudiant del Columbia College de Los Angeles i amb una decisió que l’ajudaria amb el seu esdevenir professional: quan havia d’escollir projecte de graduació, va desestimar l’habitual curtmetratge per rodar un videoclip per a una banda local.
La seva carrera és una suma de mèrits, un pas a pas constant, un anar fent sense fre
La cosa va funcionar tan bé que, abans fins i tot de graduar-se, de seguida s’estava guanyant la vida filmant vídeos musicals (ho faria per artistes de la popularitat d’Enrique Iglesias o Britney Spears). L’esglaó següent fou la publicitat, treballant per empreses com PlayStation, Budweiser o Mastercard (en un dels spots que va filmar es va trobar amb una estrella, un tal Brad Pitt). I l’any 2005, el productor Joel Silver (el mateix darrere de hits com Jungla de cristal o Matrix) li va donar la seva primera oportunitat amb La casa de cera, film de terror que va cridar l’atenció de tothom perquè una de les protagonistes era Paris Hilton.
L'any 2005, el productor Joel Silver li va donar la seva primera oportunitat amb La casa de cera
El director dels 100 milions
L’èxit internacional de L’òrfena (2009) suposaria un nou pas d’un Collet-Serra ja considerat allò que al Hollywood clàssic en deien artesà. I és que, malgrat el perfil baix que va adoptar durant una dècada, el flirteig del director amb l’èxit no és nou, si bé les recaptacions de Black Adam superen fins i tot els pronòstics més optimistes. D’altres pel·lícules seves anteriors ja van superar la màgica xifra dels 100 milions de recaptació: ho va aconseguir amb títols com Infierno azul (una estupenda i claustrofòbica mirada al terror amb taurons), amb algunes de les seves col·laboracions amb Liam Neeson: Non Stop, Sense identitat, El pasajero i amb Jungle Cruise, la seva primera trobada amb Dwayne Johnson. Aquesta pel·li d’aventures basada en una atracció de Disneyland va ser l’oportunitat que el nostre home havia estat esperant durant anys. I no per manca d’ofertes, com explicava en una entrevista recent: “Hi ha hagut ocasió de fer blockbusters abans, però sempre m’oferien seqüeles, i jo volia fer una història original, així que vaig decidir esperar. I amb Jungle Cruise va arribar la possibilitat de crear un món nou, que no existia en cap pel·lícula anterior”.
D’altres pel·lícules seves anteriors ja van superar la màgica xifra dels 100 milions de recaptació: ho va aconseguir amb títols com Infierno azul, amb algunes de les seves col·laboracions amb Liam Neeson i amb Jungle Cruise
Va ser durant el seu rodatge que el popular The Rock va començar a parlar-li de superherois, sabent veure en el cineasta català la capacitat de lideratge necessària per acompanyar-lo en un vell projecte que tenia al cap des de feia anys. I això que Collet-Serra no havia estat mai algú aficionat als còmics. Els seus gustos adolescents tenien més a veure amb aquelles superproduccions que van marcar tota una generació: Retorn al futur o les pel·lícules d’Indiana Jones. Tot i això, el director va enganxar-se a algun intangible del personatge, a qui va batejar com el Harry el Brut dels superherois. Probablement, no és gratuïta l’aparició de Clint Eastwood en una televisió, quan un dels personatges de Black Adam s’està mirant un dels westerns que va filmar per Sergio Leone. Nota del periodista: el bo d’en Black Adam no li aguantaria un round a Harry i la seva Magnum 44.
He fet cinc pel·lícules seguides i no puc parar. Estimo la meva feina. I estic vivint el somni que tenia de ser director. Així que aturar-se no tindria gaire sentit
Sigui com sigui, la societat formada amb Dwayne Johnson es va llençar de cap en una adaptació de les historietes d’un personatge nascut com a dolent i enemic de Shazam. Amb Black Adam (“el trencaclosques més gran de la meva carrera”, afirma el Collet-Serra) petant-ho als cinemes de tot el món, l’aposta de Johnson pel català li ha sortit a la perfecció. Ara, Collet-Serra tornarà a les seves arrels amb Carry On, un thriller amb Taron Egerton (l’Elton John de Rocketman) en el qual no manaran els efectes especials, més connectat a films anteriors com Una nit per sobreviure, potser la millor de les seves feines amb Liam Neeson. “He fet cinc pel·lícules seguides i no puc parar. Estimo la meva feina. I estic vivint el somni que tenia de ser director. Així que aturar-se no tindria gaire sentit”. Paraula de Collet-Serra.