"El primer cul que recordo no és el meu. És el de la meva mare". Aquestes són les dues primeres frases de Culos. . Una historia trasera, un assaig escrit per la professora de la Universitat de Colúmbia Heather Radke, que és també confessió autobiogràfica, que cita els teòrics de l'evolució, però també Jennifer López i Kim Kardashian, i que ha merescut la qualificació de Millor llibre de l'any als Estats Units per a publicacions com Times, Esquire i Publisher Weekly.
Originalment publicat el 2022 sota el títol de Butts: A Backstory, ara ha aparegut al nostre país traduït com . Culos. Una historia trasera pel segell cordovès Almuzara. Daniel Valdivieso, un dels responsables de la aditorial andalusa destaca que "sens dubte, és dels millors assajos que ha caigut a les seves mans últimament". De fet, admet que, després d'haver-ho publicat, el continua "revisitant una vegada i una altra". Per a Valdivieso, el llibre de Heather Radke "és una mirada sobre nosaltres mateixos, un examen a la consciència col·lectiva, als nostres valors, un sa exercici d'autoavaluació" i la seva lectura equival a col·locar-nos davant un mirall que a vegades ens retorna una imatge que no esperem".
El llibre de Radke s'inicia com un viatge personal, com una suma de records infantils: "De nena, el de la meva mare era l'únic cos adult nu que havia vist (...) M'agradava pensar que algun dia el meu cos seria igual (...) Era bonica i lliure mentre realitzava les seves ablucions matutines", però a mesura que avança, aquesta narració autobiogràfica es converteix en un assaig de profund calat social, científic, antropològic i artístic.
Història social i cultural
I així, a través de les seves tres-centes pàgines, es va convertint "en un dels assajos d'història social i cultural més apassionants que s'hagin publicat en els últims anys", segons l'editor de l'obra en castellà, qui ha explicat que es tracta d'una obra que "va molt més enllà" de l'experiència personal. "També comprèn des dels mateixos orígens del cul, com a tret evolutiu humà, a les hipòtesis i comentaris dels principals investigadors sobre la seva relació amb el desenvolupament de l'actitud|postura dreta i la marxa." Es tracta també d'un assaig àgil i amè que recull curiosos esdeveniments, com una cursa de resistència que enfronta cada any a homes i cavalls, o un estrany concurs de bellesa nord-americà en el qual es premiava aquella dona que s'assemblés més a un físic ideal calculat a partir de valors biomètrics.
Un dels assajos d'història social i cultural més apassionants que s'hagin publicat en els últims anys
Valdivieso ha assenyalat també que es tracta d'"una obra que enfonsa les seves arrels en la cultura més pop, però partint d'un substrat científic i històric; cada pàgina no deixa d'impressionar per la visió global que ofereix i com contextualitza cada un dels conceptes que aborda. És, sens dubte, un llibre dels que obren els ulls i convida a una reflexió i un autoexamen profunds".
De Jennifer López a Kim Kardashian
El llibre es divideix en tres parts, des de l'origen evolutiu i les característiques fisiològiques de mà de les principals autoritats en la matèria, a una revisió de la història social que passa pel colonialisme, la discriminació racial i la revolució industrial. Aquests passatges serveixen a l'autora per incidir que la major part de les valoracions sobre el cul femení s'han efectuat des de la perspectiva occidental. Això condueix a aquest assaig a culminar amb una autèntica crònica social que analitza l'impacte que la música, el cinema o les xarxes socials tenen en la formació de l'autopercepció corporal.
Una seriosa reflexió sobre com ha influït aquest constant examen a què sotmet la societat a una dona i com l'ha viscut
També, ha assenyalat Valdivieso, suposa una seriosa reflexió sobre "com ha influït aquest constant examen a què sotmet la societat a una dona i com l'ha viscut", per això recorre a "celebritats els físics de la qual han canviat una vegada i una altra els cànons de bellesa, des de Jennifer López a Kim Kardashian, sent cosificades i admirada, criticades o enaltides, i fins i tot ridiculitzades". Però no només es tracta d'un assenyalament evident, sinó que "molts d'aquests processos els tenim tan interioritzats que no som realment conscients; per això aquest llibre suposa una experiència necessària per a la societat, gairebé diria d'obligada lectura".