El Concert d’Any Nou de la Filharmònica de Viena és cada primer de gener el punt d’arrencada per començar amb energia l’any que acaba de néixer. El tradicional recital, que enguany ha estat dirigit per l’alemany Christian Thielemann es clou tradicionalment amb la vigorosa ‘Marxa Radetzky’, una composició de Johan Straus pare que el públic segueix amb picant de mans trencant l’esperit tocat i posat del concert i marcant el punt de partida d’aquest 2024 que, amb tot, Thielemann ha vinculat a la situació que es viu arreu del món, amb el desig que els valsos i polques interpretats sota la seva batuta despertin l’esperança “en un món esquinçat per guerres i intolerància”.
Des de la Sala Daurada del Musik Verein de Viena però conscient de dirigir-se a milions de persones en una audiència global, Thielemann ha assenyalat durant el recital que en contrast amb altres "coses molt lletges", com les guerres i la intolerància, la música els "despertin millors pensaments", just abans d'expressar el brindis tradicional del Nou Any en alemany, "Prosit Neujahr!", segons recull l’agència Efe. Tot seguit, al ritme de la seva batuta ha començat a sonar el més icònic dels valsos, ‘El Danubi Blau’, de Johann Strauss fill, que com a segona propina del programa no falta mai en aquest esdeveniment, igual que la ‘Marxa Radetzky’, de Johann Strauss pare, amb que conclou el concert, acompanyada sempre del públic picant de mans.
Com a novetats, la música d'Anton Bruckner (1824-1896) s’ha escoltat per primera vegada en aquest recital, amb l’obra ‘WAB 121’ per retre homenatge a aquest compositor austríac amb motiu de celebrar-se aquest 2024 el segon centenari del naixement. Segons l’agència esmentada, ha calgut rescatar la peça de l'arxiu, ja que es tracta d’una composició rarament interpretada i que data de la joventut de Bruckner, abans de saltar a la fama com a gran simfonista i deixar de compondre obres menors o música de ball, cosa que llavors no es veia amb bons ulls en un organista i músic d'església.
En tot cas, els protagonistes del concert han estat els Strauss, pare i fill. Del segon se n’han interpretat vuit peces, com a preparació per al bicentenari del naixement, que se celebrarà el 2025, una edició que serà dirigida pel mestre italià Riccardo Muti, segons ha anunciat aquest mateix dilluns la Filharmònica de Viena. En l’horitzó, l’assignatura encara pendent, que sigui una dona la que dirigeixi el concert de música clàssica més universal de tots.