Els efectes d'un mirall es poden analitzar des de paràmetres estrictament científics. Però, alhora, un mirall sempre té alguna cosa màgica, perquè et remet a una realitat distorsionada, alterada, fantàstica... El CosmoCaixa, amb l'exposició Miralls, dins i fora de la realitat, ha acceptat el repte d'elevar al màxim el desafiament dels sentits que suposen els miralls, i alhora, d'explicar científicament aquests fenòmens. L'exposició, que  ha comptat amb l’assessorament del Museu de Matemàtiques de Catalunya i de l’Institut de Ciències Fotòniques, es podrà veure fins el 26 de gener de 2020.

Espectacular

L'exposició aposta, molt encertadament, per muntatges espectaculars que resulten tremendament atractius per al visitant. Des d'un túnel calidoscopi, fins a un aparell que mesura el moviment que provoca la pressió d'un dit sobre una biga, a través d'un sistema de miralls. Hi ha tot tipus de miralls deformants, com en una de les velles fires vuitcentistes. Però aquí, a més a més, s'incorporen activitats espectaculars, com intentar resseguir uns senzills dibuixos fixant-nos tan sols en les imatges reflectides en alguns miralls (una activitat realment irrealitzable), o cremar una cartolina mitjançant la reflexió de la llum. Els experiments sorprenents inclouen també reflexions que no es mouen d'un objecte que movem...

La ciència

Miralls sorprèn, però no es vol quedar simplement en sorprendre. Després d'aconseguir captar l'atenció del visitant mitjançant la sorpresa, aporta les explicacions científiques que ajuden a entendre perquè passen determinats fenòmens. La geometria és clau per entendre certs processos que ens semblen pura màgia, i això s'explica detalladament a les cartel·les. L'exposició segueix un procés de gradualitat: cada cop es mostren processos més complexos que ens expliquen més secrets de l'òptica. I, a més a més, Miralls ens demostra de forma molt pràctica les possibilitats científiques dels espills, des del sextant, que facilita la navegació, fins als més sofisticats aparells moderns, que permeten mesurar els moviments més ínfims, com el provocat per la pressió d'un dit sobre una biga, o que possibiliten explorar objectes molt distants a l'univers mitjançant els més avançats telescopis.

Alícia, el referent obligat

Alícia al País de les Meravelles és un referent obligat en una exposició d'aquest tipus, ja que Lewis Carroll va donar-li moltes voltes a aquest tema. Com a matemàtic i com a fotògraf es va interessar molt pels estranys viaranys que pren la llum a l'espill. L'exposició s''inicia amb un referència a Carroll, i explora el seu interès per la llum al mirall. I també fora d'ell: un senzill experiment ensenya, per exemple, com la llum es deixa conduir per l'aigua. I, al darrera d'aquesta mostra sobre els enganys dels sentits, també hi ha una molt carrolliana reflexió sobre la percepció de la realitat. Podem fiar-nos d'allò que veiem? És fàcil estar enganyats? La percepció ens facilita l'accés a la veritat? Miralls obre tots aquests interrogants, però no els tanca.

Per a tots

L'exposició està pensada per a gent de totes les edats. De fet, moltes de les instal·lacions estan duplicades, amb mides diferents, perquè puguin provar-les tant els més petits com els més grans. Probablement molts dels més petits es perdran a les explicacions científiques que acompanyen els experiments, en alguns casos bastant complexes per als no experts. Però l'espectacularitat d'algunes proves faran que la visita els resulti atractiva. Per a tots aquells que tenen inquietuds científiques, aquesta és una exposició molt adequada; és aquella mostra que tots hauríem volgut veure quan, a les classes de física a l'institut, ens explicaven els principis fonamentals de l'òptica amb procediments abstractes i tediosos. Ara bé, aquesta és una exposició per disfrutar amb temps. Per aprofitar-la cal provar els diferents experiments, llegir els plafons, mirar bé els diferents apartats... La visita es complica, doncs, amb l'acumulació de gent... El que pugui anar al CosmoCaixa fora dels horaris de màxima afluència, disfrutarà doblement de Miralls, dins i fora de la realitat.