Torna a obrir el Museu del Modernisme! I arriba amb l’exposició titulada Els 4 gats. Bressol del modernisme. Casas, Rusiñol, Utrillo, Romeu… i Picasso. Pel títol, força llarg, per cert, s’intueix que la temàtica de l’exposició és la relació entre Els Quatre Gats i Pablo Picasso (1881 - 1973). Així doncs, amb paraules dels responsables del museu, es pot dir que es tracta de la taverna modernista per excel·lència i de l’artista que es podria considerar el cinquè gat.
Molt més que quatre gats
L’inici de l’exposició correspon al títol amb un text que fa cinc cèntims d’Els Quatre Gats, una cerveseria que funcionava com a punt de trobada dels creadors modernistes catalans. Els quatre gats van ser Ramon Casas (1866 - 1932), Santiago Rusiñol (1861 - 1931), Miquel Utrillo (1862 - 1934) i Pere Romeu (1862 - 1908) que s’emmirallaven en Le Chat Noir de París, la ciutat referent en l’àmbit artístic. El text introductori es complementa amb una imatge de cadascun d’ells, sumant-hi un adolescent Pablo Picasso. Una vegada vista aquesta carta de presentació, comença un discurs força dispers.
La mostra reuneix escultures, pintures, cartells, mobiliaris i dibuixos que són emblemàtics del modernisme català
El recorregut ocupa les dues plantes del museu amb gairebé dues-centes obres. Es parla d’Els Quatre Gats, però també de molts altres temes i artistes del modernisme que feien les seves aportacions fora d’aquest espai. La mostra reuneix escultures, pintures, cartells, mobiliaris i dibuixos que són emblemàtics del modernisme català. Alguns exemples són: La nena obrera (1889) de Joan Planella Rodríguez (1849 - 1910) o una àmplia exhibició de mobles de la Casa Batlló (1904 - 1907) dissenyats pel mateix Antoni Gaudí (1852 - 1926). Són obres de gran importància, però queden dissoltes entre apartats força desvinculats de la temàtica principal. Aquest afany de tractar múltiples bocins del modernisme acaba esdevenint un verí que mareja al visitant. Tota obra d’art necessita el seu espai i la seva llum perquè l’espectador pugui gaudir-la i digerir-la, la qual cosa es troba a faltar en aquest cas. És fàcil caure en la saturació per sobredosi d’informació. Probablement, una proposta més concisa funcionaria millor.
Els Quatre Gats del títol semblen una excusa per visitar els fons habituals d’aquest museu (magnífics, això sí). A més, també costa trobar-hi el vincle entre Picasso i Els Quatre Gats. S’explica que la seva primera exposició individual a Barcelona va ser en aquest espai. També es mostren obres de l’artista malagueny relacionades amb aquesta cerveseria, com el disseny que creà per a la coberta del menú que oferien; Carta de plats de la cerveseria Els Quatre Gats (1899- 1900). Però queda tot dissimulat entre moltes altres obres d’aquella època. Tanmateix, fent justícia (o no), aquesta exposició consta a la llista d’activitats que celebren el cinquantè aniversari de la mort de Pablo Picasso.
Val a dir que el museu dona l’oportunitat d’admirar obres del modernisme de gran importància i, encara que sigui només per això, paga la pena anar-hi. Això sí, cal assistir-hi amb temps i la ment relaxada. A més, les obres no poden tenir millor seu que un edifici d’Enric Sagnier (1858 - 1931), arquitecte encara no prou reivindicat del modernisme català. L’exposició, comissariada per Gabriel Pinós, romandrà oberta fins al 14 de juliol. El preu de l’entrada oscil·la entre els 8 i els 12 euros.