L'actor canadenc Donald Sutherland, conegut per la participació en pel·lícules com M*A*S*H i Els jocs de la fam, ha mort aquest dijous als 88 anys a Miami després d'una llarga malaltia, segons ha informat el seu agent. "Amb gran tristesa, els dic que el meu pare, Donald Sutherland, ha mort", ha escrit Kiefer Sutherland, el fill de l'actor, en una publicació a Instagram aquest dijous. "Personalment, em sembla un dels actors més importants de la història del cinema. Mai no el va intimidar un paper, bo, dolent o lleig."

Kiefer Sutherland també ha escrit que el seu pare "estimava el que feia i feia el que estimava, i no es pot demanar més que això. Una vida ben viscuda", informa la CNN. Sutherland va guanyar un Emmy pel seu paper de funcionari soviètic a la pel·lícula de HBO basada en fets reals Citizen X, així com dos Globus d'Or. La seva carrera es va estendre més de 50 anys i va incloure 140 crèdits cinematogràfics, inclosos papers recents com el del magnat petrolier J. Paul Getty a Trust i a The Undoing, de HBO.

Una carrera de col·laboracions i èxits

La gran oportunitat de Sutherland va arribar quan va ser escollit per interpretar un dels membres d'Els 12 del patíbul a la pel·lícula plena d’estrelles de 1967, que es va convertir en un gran èxit. Va continuar amb una altra pel·lícula de guerra, Kelly’s heroes, abans d’interpretar el bromista Hawkeye Pierce a la versió cinematogràfica de M*A*S*H* i al costat de Jane Fonda amb la seva interpretació guanyadora de l’Oscar d’una prostituta de classe alta per a la pel·lícula de crim i misteri Klute.

Un reflex de la seva capacitat per interpretar tota mena de personatges, la trajectòria de Sutherland a la dècada de 1970 inclou una nova versió de la pel·lícula de terror Invasion of the body snatchers i un paper com a professor fumador de marihuana a la comèdia de National Lampoon Animal house.

També va protagonitzar juntament amb Julie Christie Don't look now, dirigida per Nicolas Roeg, una pel·lícula de 1973 que es va fer popular per una escena de sexe que va haver de ser retallada per evitar una qualificació X. Li va seguir un flux constant de papers en una àmplia varietat de gèneres, des d'un paper petit, però fonamental, a JFK d'Oliver Stone, fins a treballs secundaris a Ordinary people (que va guanyar l'Oscar a la millor pel·lícula), Buffy, la caçavampirs, Backdraft i The Italian Job.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!