El compositor brasiler João Gilberto, considerat un dels pares de la bossa nova, ha mort aquest dissabte a casa seva de Rio de Janeiro, al Brasil.
El músic, nascut el 10 de juny de 1931 en Juazeiro (nord-est del Brasil), va morir a Rio de Janeiro després d'un trista final de vida, marcat per problemes judicials i financers i una disputa familiar.
La mort del compositor, a qui fa anys que no se li veia en públic, ha deixat sense pares a la bossa nova, el gènere nascut a les platges de Rio derivat de la samba i influenciat pel jazz que es va convertir en imatge internacional del Brasil. Jobimi Vinícius van morir en els 80 i els 90.
La mort de l'autor de l'àlbum "Chega de Saudade" ha commogut al cercle artístic brasiler. El cantautor Caetano Veloso, un dels seus tants deixebles, va recordar que Joao Gilberto "va arribar en el moment exacte" a la seva vida i "va donar sentit profund a la percepció de les arts en qualsevol nivell".
La cantant Gal Costa, entre d'altres artistes, va afirmar a través de les seves xarxes socials que la cultura brasilera està de dol en perdre una "personalitat llegendària", al "pare de la NossaNova".
Joao Gilberto va batejar la bossa nova en 1958 i en 1961 va concloure la trilogia d'àlbums que donarien a conèixer aquest gènere musical al món: "Chega de Saudade"; "L'amor, el somriure i la flor", i "Joao Gilberto".
"Un geni de la música brasilera"
Els seus músics i arranjaments en guitarra típics del compositor, marca característica de la Bossa nova, van tenir influència sobre diverses generacions d'artistes, com va reconèixer aquest dissabte Gal Costa. "S'en va Joao Gilberto el major geni de la música brasilera. Influència definitiva en el meu cant. Farà molta falta el seu llegat, és importantíssim per al Brasil i per al món", va assenyalar la cantant.
Gilberto Gil, un altre artista influenciat pel llegat de Joao Gilberto, va rescatar un vídeo en el qual recorda la primera vegada que va escoltar la "veu suau", "les notes llises" i la guitarra del mestre. "Era una guitarra, jo ho reconeixia, però mai havia escoltat una guitarra ser tocada d'aquesta manera i això em va crear una curiositat extraordinària i em va fer tenir coratge per a provar amb una guitarra", va assegurar Gilberto.
La gravació del 10 de juliol del 1958
Fill de comerciants, Joao Gilberto es va traslladar en la dècada dels 50 a Rio de Janeiro, una ciutat en plena efervescència cultural i on va aplanar el terreny per al sorgiment de la bossa nova.
Va ser el 10 de juliol de 1958, poc després que el Brasil conqueris a Suècia el seu primer títol mundial de futbol, quan Joao Gilberto va ingressar a l'estudi Odeon per a gravar una cançó de pocs minuts que, segons els historiadors, es va convertir en una fita de la cultura i la música brasilera.
Joao Gilberto va deixar 13 àlbums d'estudi i 4 en viu: "Està tot aquí. L'home per darrere d'aquestes meravelles ni necessitava aparèixer" en els concerts, va afirmar aquest dissabte RuyCastro, autor del llibre sobre la bossa nova "Chega de Saudade", en un article publicat pel diari Folha de Sao Paulo.