Pitchfork, ho sap tothom, són les Santes Escriptures de la modernor musical. El que diu el portal nord-americà va a missa. Les seves sentències són dogmes de fe que ningú no es qüestiona. Bíblia del que mola, que acaba de llançar una llista amb els millors discos de la dècada, trobant el Motomami de l'artista catalana Rosalía en la vuitena posició, compartint plaça destacada amb cantants com Benyoncé, Charli XCX o Fiona Apple, que és qui encapçala el rànquing amb el seu àlbum Fetch the Bolt Cutters.

Impactant com un camió de 18 rodes

Fiona Apple és increïble. L'únic a retreure a la cantautora nord-americana és que reparteixi el seu talent amb compte gotes. A punt d'arribar als 50, tan sols ha publicat 5 discos, però quins discos. Fetch the Bolt Cutters és la seva última referència d'estudi. Publicat l'any 2020, amb ell trencava vuit anys de silenci creatiu. Poc coneguda i reconeguda al nostre país, no ens ha d'estranyar que Pitchfork l'hagi col·locat al cim dels seus millors discos de la dècada. Es tracta d'una obra monumental erigida a partir de paràboles sobre dones agredides, silenciades i difamades" que "són tan atemporals com oportunes", destaca la revista. El número 2 és per a un altre artista poc difós per aquí, Playboi Carti, heroi contemporani del rap i el trap, del qual Pitchfork eleva el seu segon disc, el molt brillant Whole Lotta Red. La tercera plaça és per al Diamond Jubilee de Cindy Lee, el projecte drag queen de hypnagogic pop de Patrick Flegel, anteriorment conegut per haver estat el cantant del grup d'indie folk Women.

Motomami és la meravella d'un pintor que acaba de trobar un vuitè color en l'arc de Sant Martí

"Va impactar com un camió de 18 rodes, un enlluernador canvi de rumb impulsat per sons i idees contradictòries que la van caracteritzar com una mestra tècnica que està més que una mica boja". Així descriuen a Pitchfork el Motomami de Rosalía, treball que han situat en la vuitena posició de la seva llista dels millors discos de la dècada. La mescla d'estils, sons i textures de la catalana fan que en escoltar l'àlbum s'interpreti com "la meravella d'un pintor que acaba de trobar un vuitè color en l'arc de Sant Martí", afirma al portal, que compara la veu de Rosalía amb la d'Edith Piaf.


Abans de Rosalía i després del trio capdavanter, se situen SZA amb SOS, Beyoncé amb Renaissance, Veeze amb Ganger i Charlie XCX amb Brat, disc que, segons la cantant britànica, és una barreja de luxe i vulgaritat a parts iguals. Chuquimamani-Condori amb el seu DJ E i Waxahatchee amb Saint Cloud completen el Top Ten d'un llistat que també inclou Lana del Rey amb Did you know that there's a tunnel under Ocean Blvd en el 16; Kendrik Lamar, amb Mr. Morale & the Big Steppers, en el 28; The Weeknd en el 51 amb Dawn FM; Bad Bunny amb Un estiu sense tu en el 52 o Dua Lipa amb Future Nostalgia, en el 53.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!