El Museu Carmen Thyssen de Barcelona obrirà el 2027 centrat en l'art català dels segles XIX i XX, quan es rehabiliti l'edifici de l'antic cinema Comedia —l'antic Palau Marcet de la confluència del passeig de Gràcia amb Gran Via—. Comptarà amb peces privades de la baronessa i també oferirà exposicions temporals amb obres de grans col·leccions internacionals, segons han explicat aquest dijous la baronessa Thyssen, l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, i el CEO de Stoneweg, Jaume Sabater, en una roda de premsa en el Saló de Cent de l'ajuntament.

Algunes de les obres que s'exposaran de manera permanent són els olis Interior a l'aire lliure, de Ramon Casas; Port de Barcelona, d'Eliseu Meifrèn; i La creu de terme, de Santiago Rusiñol —així com artistes contemporanis, en unes peces de la baronessa que destaquen per "la seva qualitat i representativitat"—. De la mateixa manera, hi haurà exposicions temporals amb artistes clàssics, moderns i contemporanis de nivell internacional, avantguardes artístiques i col·leccions d'arts decoratives, moda i joieria. Tot, per reforçar la connexió entre la tradició artística i les tendències actuals, en un recorregut que combinarà el llegat històric de Catalunya amb noves propostes innovadores i avantguardistes. Les mostres temporals estaran dissenyades per acompanyar i dialogar amb la col·lecció permanent, oferint una oferta cultural diversa que "posicionarà Barcelona com un referent cultural global".

Interior a l'aire lliure   Ramon Casas
Interior a l'aire lliure (1892), de Ramon Casas

 "Serà un museu del segle XXI, amb tots els detalls que comporta", ha assegurat la baronessa, que ha expressat la seva voluntat de mostrar la seva col·lecció perquè "els artistes no han pintat per a una sola persona, sinó per a tota la humanitat". Tanmateix, no ha aclarit si algunes de les seves obres distribuïdes en altres museus —com el MNAC, que mostra 27 quadres de la seva col·lecció— tindran com a destinació el nou museu, tan sols ha assegurat que les peces de la seva col·lecció giraran pels diferents museus que té a l'Estat sense crear cap problema ni anar en detriment de l'espai de Sant Feliu de Guíxols. Així mateix, ha afirmat que "totes les col·leccions fluiran juntes" amb l'objectiu de "crear un ambient meravellós que converteixi aquest museu en un referent internacional".

Sabater ha afegit que el nou museu comptarà tres espais expositius de primer nivell, zones versàtils multifuncionals, espais immersiusun auditori, una botiga amb productes exclusius relacionats amb les col·leccions i oferta gastronòmica inspirada en "la creativitat i el disseny". D'altra banda, ha insistit que "no podrà obrir al públic abans del 2027", per la tramitació urbanística municipal i el desenvolupament del projecte arquitectònic —que realitzaran conjuntament un taller d'arquitectura català i un altre d'internacional, els noms dels quals encara no s'han fet públics—. Les obres començaran a finals del 2025.

Port de Barcelona   Eliseu Meifren
Port de Barcelona (1888), d'Eliseu Meifrèn

Per fer-lo possible, la baronessa i Stoneweg han arribat a un acord privat pel lloguer de la col·lecció. Però l'acord "va més enllà d'un lloguer, sinó que hi ha una implicació conjunta". És per això que s'ha creat la Fundació Art i Llegat Barcelona, que liderarà el govern del nou museu. Coordinarà l'operativa del centre i, en ser un projecte delegat, Carmen Thyssen i la filla en seran membres, mentre que Stoneweg gestionarà el projecte. La coordinació artística a Stoneweg anirà a càrrec de Juan Manuel Sevillano, que va estar durant 25 anys al capdavant de la gerència de la Fundació Gal·la-Dalí.

Collboni ha celebrat la notícia, que arriba en "un moment molt bo per a la cultura barcelonina", ja que aviat comencen les obres d'ampliació del MACBA i s'acaba de signar l'acord per impulsar l'ampliació del MNAC. "La ubicació és també una altra victòria, perquè s'ha preservat un lloc emblemàtic de la ciutat i perquè reforçarà l'oferta cultural d'aquesta zona compartint espai amb edificis de Gaudí i Puig i Cadafalch", ha afegit. Finalment, ha considerat que l'operació ha de servir per atreure "grans obres" a Barcelona i oferir espais de gran qualitat i quantitat. "Amb l'anunci del nou projecte que comença a caminar avui, guanyem un museu amb obres d'art català del XIX i el XX com a eix i un nucli cultural de referència a la ciutat", ha conclòs.
 

La creu del Terme   Santiago Rusinol
La creu de terme (1892), de Santiago Rusinol
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!