Un camió escortat pels Mossos i carregat amb les últimes 42 de les 111 obres d'art originàries de les parròquies de la Franja de Ponent ha sortit a dos quarts d'onze del Museu de Lleida en direcció al Museu Diocesà de Barbastre-Montsó. Bona part dels béns formaven part de l'exposició permanent de l'equipament lleidatà, com el frontal de Tresserra, l'arqueta de Buira o el fragment del retaule del Naixement i Epifania de Binacet. Una quarantena d'obres més van marxar divendres passat i l'altra trentena es van fer en dos enviaments al febrer, després que el Consorci del Museu acordés lliurar-les a l'Aragó en compliment de l'execució provisional d'una sentència. Una comitiva del govern aragonès les rebrà al Museu Diocesà cap al migdia.
Lleida no es rendeix
El Consorci del Museu de Lleida va celebrar aquest dimarts una reunió extraordinària, després que divendres passat, 5 de març, el jutjat de primera instància de Barbastre (Osca) desestimés les al·legacions formulades pel consorci en contra del trasllat de les obres i s'iniciés el trasllat d'una part a l'Aragó. La conclusió: esgotar totes les instàncies judicials, tant nacionals com internacionals, per defensar que les obres d'art de les parròquies de la zona oriental d'Aragó formen part d'una unitat de col·lecció artística històrica.
El conflicte per les obres d'art es remunta a 25 anys enrere, quan les parròquies oscenses es van segregar de la diòcesi de Lleida i es van integrar en la de Barbastre-Montsó, i van reclamar els béns que havien sortit anys enrere d'aquestes localitats aragoneses per integrar-se en el Museu de Lleida. Tant els tribunals eclesiàstics com la justícia ordinària han establert que la propietat de les obres en litigi correspon a l'Aragó.
Igual que ja van fer anteriorment, des del consorci segueixen denunciant la "judicialització" del patrimoni d'Osca custodiat pel Museu de Lleida i la, al seu judici, "indefensió jurídica" de les resolucions dictades, que provoquen "dilació i contradiccions" en les respostes per part dels tribunals d'Aragó. Així mateix, exigeixen una "resolució jurídica diligent" perquè la tramitació legislativa no constitueixi un bloqueig a les accions posteriors que es puguin emprendre.
Paral·lelament, els patrons del consorci van demanar que s'atengui al "principi de permanència i integritat" de les col·leccions centenàries del Museu de Lleida, així com la professionalitat de l'equip del museu lleidatà en la custòdia i la conservació preventiva d'aquestes obres. Finalment, van agrair el suport de la ciutadania, la societat civil i els col·lectius professionals i xarxes de museus de Catalunya.
Per la seva banda, el Govern va manifestar públicament el seu suport al Consorci del Museu de Lleida, després d'aprovar un acord en el qual manifesta el seu compromís en la defensa i protecció del patrimoni cultural. L'objectiu d'aquest acord és de "revertir" decisions que "posen en perill" totes aquestes accions de salvaguarda històrica que duen a terme els museus i rebutjar qualsevol intent de politització en relació amb el patrimoni cultural. El Govern considera que la col·lecció del Museu de Lleida és un instrument bàsic per a la història i la identitat del territori, per la qual cosa la dispersió de qualsevol element perjudica el conjunt i disminueix el valor cultural de cadascun dels objectes.
El bisbat d'Osca també reclamarà els seus béns
Tot plegat, abans que el vicari del bisbat d'Osca, Nicolás López, anunciés aquest dimarts que la seva diòcesi iniciarà els procediments legals per tal de recuperar els béns que actualment es troben exposats al Museu de Lleida, un cop ha vist que l'estratègia seguida pel bisbat de Barbastre ha estat efectiva. Concretament, el bisbat aragonès vol recuperar diverses obres d'art de les parròquies de Berbegal, Peralta de Alcofea i del Tormillo, tres parròquies que van formar part de la diòcesi de Lleida fins al 1954.