El passat 11 de març, un artista conegut sota el pseudònim de Beeple va vendre a la casa de subhastes Christie's una de les seves obres, Everydays: The First 5.000 Days (Cada dia: Els primers 5.000 dies), a canvi de 69,3 milions de dòlars, el tercer preu més alt que s'ha pagat a un autor viu en tota la història. La creació de Beeple (Mike Winkelmann), a més, tenia una particularitat molt destacable, i és que es tractava d'una obra d'art digital única. O el que és el mateix: d'un NFT (non-fungible token o token criptogràfic), el nou fenomen que ja està revolucionant internet.
Els NFT són obres d'art digitals especials. No existeixen a la vida real, només dins del món virtual, però tot i així es poden comprar i distribuir legalment sense inconvenients. I la seva principal característica –i el motiu pel qual s'estan pagant quantitats majúscules per adquirir-ne– és que són úniques, ja que compten amb una sèrie de certificats i codificacions especials vinculades al seu blockchain –el seu ADN– que així ho acrediten. Un codi digital que és, en certa manera, com el número de sèrie d'un objecte d'edició limitada.
Fins ara, una obra d'art creada a partir de tecnologia –il·lustració, fotografia, vídeo– es podia duplicar tantes vegades com es volgués, de manera que les còpies no es podien distingir de l'original. Amb els NFT, però, la cosa canvia radicalment: aquest codi no només verifica el seu origen, sinó que a més també permet que el venedor i el futur comprador coneguin quan i com s'ha creat l'obra, oferint tot tipus d'informació.
L'art digital és molt 'real'
Només perquè serveixi com a exemple, el passat mes de febrer el creador del Nyan Cat –un gif d'un gat amb cos de galeta i cua d'Arc de Sant Martí creat el 2011– va traspassar la seva obra a canvi de 600.000 dòlars. Dies després, Jack Dorsey, cofundador de Twitter, va vendre en una subhasta el seu primer tuit a la xarxa social per gairebé 3 milions de dòlars. I no estan sols. La setmana passada, el fundador de Tesla, Elon Musk, es va sumar a la festa posant al mercat una cançó creada per ell mateix que precisament parla sobre el fenomen NFT. El preu de sortida, no apte per a totes les butxaques, esclar: 1 milió de dòlars. Per un senzill electrònic de 2 minuts i 20 segons de durada, sí.
Tot i que evidentment encara hi ha molta gent que no vol veure art a través d'una pantalla, el cert és que els NFT ja són una realitat en certs sectors vinculats al món digital. També en el dels youtubers.
Comença la perversió?
Si el concepte NFT ha entrat en escena a les redaccions de diversos mitjans del país és, en part, perquè un dels youtubers més famosos de l'estat, Willyrex –qui tributa a Andorra, per cert–, va anunciar aquest dimarts que està preparant els seus propis NFT. Per ara ha revelat pocs detalls sobre el producte en qüestió, però sembla evident que l'objectiu serà vendre'l al millor postor.
Aquesta manera de fer inevitablement genera controvèrsia per dues raons: la primera, perquè aquest mercat està en ple procés d'expansió descontrolada –una expansió molt agressiva que, tal com ha passat amb les criptomonedes, poden acabar pagant els subjectes més ingenus amb ganes de pujar a l'onada sense conèixer com fer-ho–, i la segona, perquè la major part de l'audiència de Willyrex, com la de molts youtubers especialitzats en videojocs, està conformada per menors. Mala combinació.