Aquest dijous ha arrencat al Jutjat número 1 de Barbastre el judici civil per decidir la propietat de les 111 obres d'art parròquies de la Franja de Ponent que són al Museu de Lleida. El Bisbat de Barbastre-Monsó va demandar al de Lleida i al Consorci del Museu de Lleida, Diocesà i Comarcal per reclamar el retorn a l'Aragó d'aquestes obres, però el Consorci recorda que estan protegides per la llei del patrimoni català. Està previst que la vista s'allargui dos dies ja que estan citades una desena de persones entre testimonis i pèrits.
El bisbe de Lleida, Salvador Giménez Valls, ha defensat que un jutge civil actuï com a "àrbitre" per decidir la propietat de les 111 obres d'art procedents de parròquies de la Franja, que es troben al Museu de Lleida i que reclama el Bisbat de Barbastre-Montsó. Tot i que Giménez Valls ha reconegut que el Vaticà va ordenar el retorn de les peces a l'Aragó i que ell "acata" les ordres vaticanes, el Consorci del Museu de Lleida no ho ha permès. Tot i això, el bisbe de Lleida entén que el litigi ara "comença de zero" per una via diferent a la canònica, que és la civil, i amb nova documentació que no es va tenir en compte anteriorment i que estava a l'arxiu de Lleida, que demostraria la legalitat de l'adquisició per part de la Generalitat de 83 de les 111 peces, a través de vendes o donacions.
Salvador Giménez Valls ha estat el primer a declarar en el judici per la propietat de 111 obres d'art. Ha negat haver rebut cap ordre del Vaticà per abandonar el Consorci del Museu de Lleida. "Només he rebut un suggeriment l'estiu de l'any passat perquè sortís del consorci, però no era una ordre", ha assegurat. A més, considera que si sortís del Consorci, no canviaria res ja que ell només representa el 5% del Consorci. Ha explicat que va fer arribar al Vaticà aquestes explicacions però que encara no ha obtingut resposta. A més, ha afegit, la Generalitat defensa que només si es tornen les peces, els bisbats poden disposar d'elles i que, per tant, "crec que si jo sortís del consorci no podria sortir-hi amb els béns", ha conclòs.
El segon a declarar ha estat el bisbe de Barbastre-Montsó, Ángel Pérez Pueyo, que ha dit que li hauria agradat arribar a un acord i a un enteniment entre el bisbats. Ha afegit, però, que aquest no va ser possible per "l'entossudiment" del Consorci i no per part dels bisbes, "que sempre han reconegut el retorn de les peces". "Què són 111 peces per una Catalunya que en té tantes?", s'ha qüestionat.
Preguntat per l'acte de conciliació celebrat 31 d'octubre de 2017 als jutjats de Lleida, Pérez Pueyo ha dit que per ell era una oportunitat per expressar que les obres són del Bisbat de Barbastre-Montsó i que, per això, "les volem al nostre Museu". Ha afegit que llavors, el bisbe de Lleida va reconèixer que havia de tornar les peces però que no podia perquè el Consorci no el deixava. És per això, ha dit, que li ha "sorprès" que Salvador Giménez Valls hagi defensat ara, en la seva declaració al judici d'aquest dijous, que 83 de les obres són propietat de la Generalitat.
Les peces en disputa són originàries de parròquies de la Franja de Ponent, que fins al 1995 havien format part de la Diòcesi de Lleida, fins que aquesta es va dividir. La denúncia es va fer després que el 31 d'octubre de 2017 no s'arribés a cap acord en un acte de conciliació celebrat al jutjat de Lleida i al qual no va assistir cap representant del Consorci. Abans s'havia intentat resoldre el conflicte per la via eclesiàstica però la part lleidatana no ha fet cas les tres resolucions vaticanes que donen la raó a l'Aragó.