La pel·lícula Oppenheimer ha estat aquest diumenge la gran vencedora dels premis BAFTA en alçar-se amb set guardons, entre ells millor pel·lícula, director, actor, i actor de repartiment, seguida de Poor Things, que ha acabat amb cinc, en una edició que ha deixat fora a J.A. Bayona. El director de cinema va viure una situació similar als Globus d'Or on també estava nominat en la categoria de millor pel·lícula de parla no anglesa i es va quedar a les portes.

Amb 13 nominacions, Oppenheimer partia ja com a clara favorita en aquesta 77 edició dels premis més rellevants del cinema britànic, celebrada al Royal Festival Hall de Londres, on també ha aconseguit els reconeixements a millor banda sonora original, fotografia i edició. A més de ser reconeguda com a millor pel·lícula, un BAFTA que ha lliurat aquest diumenge el llegendari actor Michael J. Fox (Retorn al futur), el seu director, el venerat cineasta de doble nacionalitat britànica nord-americana Christopher Nolan (Origen, Interestelar), també ha aconseguit el premi a millor direcció. Nolan ha destacat el paper del seu actor protagonista, l'irlandès Cillian Murphy, amb qui l'uneix una gran amistat, a qui ha donat les gràcies per donar-li suport i "embarcar-se en alguna cosa fosc" amb aquest projecte.

Per la seva part, Murphy, reconegut com a millor actor, i que recentment obtenia el Globus d'Or pel mateix paper, s'ha imposat a altres pesos pesants com Bradley Cooper (Maestro), els nord-americans Colman Domingo (Rustin) i Paul Giamatti (The Holdovers), al seu compatriota irlandès Barry Keoghan (Saltburn) i al sud-coreà Teo Yoo (Past Lives). En el seu discurs d'acceptació del BAFTA, Murphy, visiblement emocionat, ha donat les gràcies a Nolan per "creure" en ell "una vegada i una altra".

Del seu paper com a 'pare' de la bomba atòmica, J. Robert Oppenheimer, Murphy ha destacat que es va tractar d'"un personatge complex que significa coses diferents per a persones diferents, ja que per a alguns és un monstre i, per a d'altres, un heroi." "Gràcies per empènyer-me sempre i exigir-me l'excel·lència, perquè això és el que tu aconsegueixes una vegada i una altra," ha dit l'actor a Nolan.

Cillian Murphy amb el seu premi / Foto: EFE

Emma Stone, millor actriu

La vencedora a millor actriu protagonista ha estat la nord-americana Emma Stone per la seva interpretació de Bella Baxter a Poor things, dirigida pel grec Yorgos Lanthimos, i que també es va alçar amb el Lleó d'Or del Festival de Venècia i camina ferma cap als Oscar. Aquesta adaptació de la novel·la del mateix nom de l'autor escocès Alasdair Gray ha dividit la crítica, entre els qui consideren aquesta faula fantàstica amb un toc d'humor pervers una obra mestra feminista o una fantasia misògina. "Volia agrair aquest premi a la meva mare, la millor persona que conegui a tot el món i que sempre m'inspiri (...) Sense ella res d'això no passaria", ha afirmat la intèrpret. Precisament, aquesta cinta ha seguit Oppenheimer en nombre de reconeixements, amb un total de cinc, a millor actriu, efectes especials, disseny de producció, vestuari, maquillatge i perruqueria.

Emma Stone posa amb el seu premi / Foto: EFE

En les categories de millors intèrprets de repartiment, els premis han estat per a Robert Downey Jr, que va donar vida a Lewis Strauss, el responsable de la Comissió d'Energia Atòmica a Oppenheimer, i qui ha dedicat el BAFTA a Christopher Nolan, la productora Emma Thomas i el seu company de repartiment Cillian Murphy, així com a la "influència britànica". L'actriu i cantant nord-americana Da'Vine Joy Randolph ha aconseguit el de millor actriu de repartiment per The Holdovers, la història d'un professor obligat a quedar-se durant unes vacances escolars en un internat per vetllar per un grup d'estudiants que no poden anar a cap costat.

Bayona se'n va amb les mans buides

La història sobre l'Holocaust The Zone of Interest, del britànic Jonathan Glazer, ha arrabassat a La societat de la neu, del cineasta Juan Antonio Bayona, el guardó a millor cinta en parla no anglesa, i ha guanyat, a més, uns altres dos reconeixements a millor pel·lícula britànica i millor so. Amb aquesta història, Glazer submergeix l'espectador a la vida familiar d'un comandant del camp de concentració d'Auschwitz, Rudolf Höss, per narrar l'horror amb un impactant treball, compost íntegrament de plans fixos.

Glazer s'ha mostrat molt "sorprès" i ha indicat que rebre aquest BAFTA li resultava "una experiència extracorpòria", mentre que el productor, James Wilson, ha agraït al director "el seu virtuosisme i la seva amistat". La cinta s'ha imposat a una altra de les favorites, Anatomy of a fall, de la francesa Justine Triet, que només ha guanyat millor guió original; a la nord-americana rodada en coreà Past Lives, al documental ucraïnès 20 days in Mariupol i l'esmentada La societat de la neu de J.A. Bayona. El director espanyol, que venia de guanyar el Goya a la millor direcció per aquest treball -el seu quart Goya com a director en la seva trajectòria- s'ha quedat així a les portes als BAFTA, igual com li va passar als últims Globus d'Or, on aquesta pel·lícula partia com una de les aspirants en parla no anglesa.

En altres categories, s'han coronat vencedors Mia McKenna pel seu paper a How to have sex com a estrella revelació -l'únic BAFTA escollit pel públic; The Boy and The Heron ha estat la millor pel·lícula d'animació i 20 Days in Maripol s'ha fet amb el reconeixement a millor documental.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!