Es pot unificar un concert d’òpera tradicional amb la novel·la feminista i de gènere de principis del segle XX? Sí, es pot, i el resultat es pot veure avui al Festival Castell de Peralada. Perquè serà aquesta nit en el marc d'aquest festival quan s’estrenarà una nova producción operística que versiona Orlando, l’òpera de 3 actes de Georg Friedrich Händel. Una versió escènica i musical dirigida pel dramaturg Rafael R. Villalobos. Una versió molt particular, de fet, que crea paral·lelismes entre el llibret homònim de Carlo Sigismondo Capece – basat en el poema de 1532 de Ludovico Ariosto – amb l’Orlando de Virginia Woolf, escriptora anglosaxona i una de les figures feministes més importants.
Personatges que encaixen
I per què fer-ho d’aquesta manera? L’encaix dels personatges protagonistes ha fet que la possibilitat s’hagi convertit en una realitat que ha convençut unànimement a tots els intèrprets. En aquesta nova versió, Villalobos aprofundeix en “l’univers íntim dels personatges, especialment del trio protagonista femení, als quals acompanya l’ombra constant de l’heroi on aquestes projecten els seus propis desitjos”.
El dramaturg es refereix al triangle femení personificat en Dorinda/Vita, Medoro/Victòria, i Angelica/Violet, tres dones amb diferents perspectives del cos, la vida i el sexe; uns personatges que, en l’Orlando de Woolf, tenen molts paral·lelismes amb el triangle amorós que es va establir entre l’escriptora, la seva amant Vita Sackville-West i l’amant d’aquesta última, l’escriptora anglesa Violet Trefusis.
Espectacle a l’aire lliure
Aquesta singular versió s’interpretarà a l’Auditori Parc del Castell, a l’aire lliure i en un escenari immens. Per poder-ho fer, Dani Espasa, qui dirigeix els 22 músics de la formació barroca Vespres d’Arnadí, ha hagut de reforçar el so amb una bona amplificació. Per a l’ocasió, el Festival reuneix un elenc de veus aclamades en l’estil com són les del contratenor Xavier Sabata (Orlando), la soprano Sabina Puértolas (Angelica), el baríton José Antonio López (Zoroastre), Marie Lys (Dorinda) i Eve-Maud Hubeaux (Medoro).
Es tracta d’una proposta musical i lluminosa que juga amb referències literàries i cinematogràfiques, ja que també hi ha nexes amb la novel·la The Hours de Michael Cunningham, guanyadora del Premi Pulitzer el 1999 i portada a la gran pantalla per Stephen Daldry l’any 2002. Aquest vespre, el Festival Castell de Peralada viurà una versió renovada i lliure de Händel per posar la cirera a una programació que ni la pandèmia ha trastocat.