El cineasta Manuel Huerga roda la pel·lícula Parenostre, que se situa el dia que la família Pujol es va assabentar que El Mundo publicaria la notícia de la deixa de l'avi Florenci. Del guió s'encarrega Toni Soler, i el film explica com van gestionar els Pujol l’anunci que Jordi Pujol va fer finalment sobre la deixa. El 2024 farà 10 anys que la família Pujol va rebre la notícia que "anaven 'a por ellos'", i a partir d'aquell moment, tot va anar "de baixada per a la família". Huerga ha explicat que "una família que ha estat al capdavant d’aquest país durant 23 anys, de cop els diuen que s’ha acabat el 'xollo' i que els caurà el món a sobre".
Tota la pel·lícula passa en un sol dia, quan van comunicar a la família Pujol que El Mundo anava a publicar la notícia de la deixa de l'avi Florenci. El nucli del film és la trobada entre els membres de la família per debatre la manera com s'afrontarà la situació. "Van fer un comitè de guerra per parar el cop i van fer tots els intents de parlar amb diversa gent per aturar-ho", assenyala el director. Huerga diu que la pel·lícula s’endinsa en el si de la família Pujol i en el drama que viu l’expresident de la Generalitat.
Josep Maria Pou serà Jordi Pujol
Josep Maria Pou i Carme Sansa encapçalen el repartiment, on també intervenen Pere Arquillué, David Selvas, Sílvia Abril, Lluís Soler, Alberto Sanjuan, Antonio Dechent i Xavi Ricart, entre d’altres. Pou es posa en la pell de Jordi Pujol: "Quan interpretes un personatge real i contemporani teu és un risc enorme i una responsabilitat molt gran, jo no he intentat fer una imitació de Pujol perquè és impossible, tots dos tenim una brutal diferència d’aspecte físic". L’actor indica que han volgut agafar l’essència del personatge i de tots els membres de la seva família i que el públic els reconegui pel que diuen i fan.
Novetats tècniques a 'Parenostre'
Una de les novetats de Parenostre és que es rodarà al complet en pantalles LED i un croma al plató de Mediapro. Així doncs, es converteix en la primera pel·lícula que es roda utilitzant íntegrament aquesta tècnica. Manuel Huerga ha explicat que després de llegir el guió de Toni Soler, que li va agradar, va decidir que volia fer el film d'una forma diferent "poc convencional i insòlita" per aconseguir així que "l’espectador pugui veure la història des d’un altre lloc". Es va decidir, doncs, apostar per rodar la primera pel·lícula rodada íntegrament amb producció audiovisual, combinant les pantalles LED i el croma. De fet, altres produccions han utilitzat aquesta tècnica en algunes escenes, però no de forma íntegra.
La pel·lícula s’ha rodat íntegrament a les instal·lacions de Grup Mediapro, als platós del 22@ a Barcelona, on es recreen decorats exteriors i interiors, però tot està rodat en interior. Huerga destaca que és una tecnologia que “permet fer el que vulguis, fer ploure, nevar, interiors i exteriors o anar en cotxe”. El cineasta va decidir que totes les escenes fossin amb decorats virtuals, fins i tot els exteriors. Així, “Pujol fa salts en el passat i el present, dèiem que és una pel·lícula amb Jordi Pujol al multivers perquè pot estar en molts llocs diferents”. En total, s’han generat 41 decorats virtuals, creats per set artistes, amb les tècniques: IA, Unreal Engine, fotogrametries i plates 360º.
Isaac Bergadà, responsable del departament virtual de Mediapro, apunta que l’equip de Huerga no han tingut limitacions tècniques, sinó que és “la tècnica que es posa al servei de la creativitat”. Bergadà ha fet una crida als creadors de Catalunya que perdin la por a rodar amb aquestes tecnologies. En l'àmbit de producció el gran canvi és que moltes coses que es feien a la postproducció ara s’han de plantejar a la preproducció, declara. “Com més aviat facis les coses i més ben fetes, més diners t’estalviaràs a la postproducció”.