Al Cannes Lions, un dels principals festivals de publicitat del món, l'agència publicitària independent catalana Vimema ha estat premiada amb un Lleó de Plata en la categoria reina del festival en la seva primera participació en l'esdeveniment. Ha guanyat el premi amb Pàtria, l'espot que va preparar per al Saló Eròtic de Barcelona Apricots 2016, una cinta carregada de provocació, protagonitzada per l'actriu porno Amarna Miller, que suposava una crítica directa als aspectes més conservadors d'Espanya.
Inesperat
Pàtria competia amb obres de grans companyies publicitàries, i ningú la donava per guanyadora. El fundador i director creatiu de Vimema, Carles Valdés, explica que “per a nosaltres el premi era quedar finalistes. Competíem amb campanyes milionàries de grans multinacionals i no ens hauríem pogut imaginar mai que guanyaríem res”. “Encara no ens ho creiem”, afegeix. Pàtria va ser un fenomen viral internacional l’octubre passat en arribar al milió de visualitzacions després de només 24 hores de la seva publicació a internet. Ara, segons Vimema acumula ja 40.000.000 de visualitzacions. I, malgrat tot, el vídeo ha rebut grans crítiques, no només de sectors conservadors, sinó també d'algunes feministes, com Diana López, que argumenten que la indústria pornogràfica a la que serveix l'anunci denigra la dona.
Sense pèls a la llengua
"Diem moltes veritats que la gent no s'atreveix a dir". Així resumeix en una frase el contingut de l'anunci el seu director, Carles Valdés. "L'objectiu d'aquest vídeo és parlar de la hipocresia i de la doble moral que impera a la nostra societat", explica a El Nacional. Per fer-ho, van escollir temes polèmics posant de relleu les paradoxes que suposen en molts casos. L'Església, la tauromàquia, l'avortament, la corrupció, els desnonaments, la immigració, la prostitució, l'homofòbia... No deixen ni un debat per obrir en un clip que vol ser més que un simple anunci. "Encara que el Saló sigui un esdeveniment d'àmbit local, ens adrecem a tothom qui empatitzi amb el que s'explica", diu Valdés. Potser aquest és el motiu que aquest anunci hagi guanyat un premi internacional.
Orgull de ser valencians
Vimema fa un any també va realitzar un anunci de propaganda de la Generalitat Valenciana: Orgull de ser valencians. L'anunci suposa una clara crítica a la política megalòmana del govern PP, a les obres milionàries del Calatrava, a l'aeroport d'en Fabra... Però, sobretot, suposava una crítica a les polítiques desnacionalitzadores del PP i concloïa: "Només cal revifar una mica la flama perquè torni a cremar ben fort la nostra passió de ser valencians". Valdés no para de plantar cara als principis del Partit Popular.