Aquests dies, entre notícies de mascaretes, excuses de la Laura Borràs i escàndols de l’Albert Rivera, dues notícies han passat desapercebudes i han estat totalment ignorades per bona part de la població. Dues notícies prou interessants que aparentment no tenen res a veure, però que comparteixen temàtica: la llengua. O, si volem ser més precisos: una prova de llengua.
La primera notícia és que la Policia Nacional ha eliminat l’examen d’ortografia com a prova de selecció excloent per ingressar al cos. No balla ha ser que la hortografía fuera algo inportante. De fet, quan la vaig llegir, vaig pensar que l’havia de contrastar, ja que l’havia compartit aquell boig d’@etfelicitofill i vaig pensar que seria una broma d’algun fotetis. Així que amb la sospita que fos una fake new i convençuda que la notícia podria haver estat una informació digna de trobar-se entre les millors publicacions d’El Mundo Today, vaig buscar-la al meravellós món googlelià i vet aquí que vaig poder comprovar que no es tractava de cap broma. L’any passat el 75 % dels aspirants va suspendre la prova d’ortografia i enguany la Direcció General de la Policia ha decidit acabar amb aquesta prova i ha afirmat que a partir d’ara "avaluarà l’ortografia dins la prova de coneixements". Claaaaaro, claaaro.
Els docents estem esgotats amb tot això de la pandèmia; potser seria millor oferir-nos cursos i formacions de llengua que no pas obligar-nos a fer un examen
La segona notícia és que Educació exigirà a tots els docents tenir el C2 de català. Això sí, serà a partir del 2024. El C2 deixarà de ser un mèrit i passarà a ser un requisit per tal de poder impartir classes. Els docents que ja estiguin treballant, també hauran de tenir aquest certificat, però en aquest cas la data no serà el 2024, tot i que tampoc queda clar quan serà. Fins ara n’hi havia prou amb el C1, que és el nivell que s’acredita a 4t d’ESO. I ja us podeu imaginar la revolta i la indignació que hi ha hagut per part dels sindicats. Tal com defensa USTEC-STEs, "l’obtenció del C2 no resoldrà el retrocés en l’ús ni la correcta aplicació de la immersió". El Departament es justifica dient que "es vol incentivar el professorat perquè acrediti el C2 amb un increment de la puntuació".
Què voleu que us digui? "Incentivar", "obligar"... El fet és que aquesta petició arriba tard i arriba en un mal moment: els docents estem esgotats amb tot això de la pandèmia. Potser seria millor oferir-nos cursos i formacions de llengua que no pas obligar-nos a fer un examen. I potser així, i només potser, la implicació i l’interès per la llengua dels docents sortiria sola i no es veuria ni viuria com "una obligació" o com "un tràmit". Al marge de totes dues polèmiques, és interessant veure com, en tots dos casos, una prova de llengua ens acaba donant accés (o no) a un sistema. És ben bé que l’ortugrafía está sobravalurada!