Arriben els Premis Gaudí, la gran nit del cinema català, amb una gala presentada per Ana Polo i Maria Rovira (les creadores del podcast Oye Polo), actuacions musicals, homenatges a Ventura Pons i una vintena de premis que dirimiran quines seran escollides per l'Acadèmia com a grans pel·lícules de l'any. Si fem cas de la quantitat de nominacions acumulades, la lluita tindrà Creatura (amb 15) i Saben aquell (13) com a grans contrincants, una a cada costat del ring, amb convidades que poden donar la sorpresa com 20.000 especies de abejas (9), Un amor (8) i El mestre que va prometre el mar (6).

🟠 Premis Gaudí 2024: data, nominats, presentadores i tots els detalls de la gala
 

🔴 Premis Gaudí 2024, DIRECTE | Última hora de la gala i guanyadors
 

craetura

Millor pel·lícula als Gaudí 2024

Partim de la base que els premis de l'Acadèmia del Cine Català destinen dues estatuetes a millor pel·lícula, tota una singularitat que distingeix els llargmetratges rodats en català dels parlats en d'altres idiomes. Tot i això, podem afirmar que el considerat premi gros d'enguany tindrà com a principals competidores Creatura i Saben aquell, dues pel·lícules filmades en la nostra llengua.

La primera arriba després de ser escollida millor proposta de la Quinzaine des Cinéastes del Festival de Canes, tot un aval internacional que, com va passar l'any passat amb Alcarràs i l'Os d'Or a la Berlinale, sempre és un element que hi juga a favor. A banda, la pel·lícula d'Elena Martín aborda assumptes que formen part del debat social: els tabús del sexe i el desig femení, la relació de les dones amb el seu propi cos, la repressió... La cineasta catalana construeix una pel·lícula que planteja qüestions incòmodes però absolutament necessàries, i provoca el debat d'un espectador poc acostumat a trobar-se amb propostes tan valentes.

Saben aquell, per la seva banda, resulta molt menys innovadora en l'acostament a una figura icònica del país, com fou l'humorista Eugenio. Però la pel·lícula de David Trueba, centrada en la història d'amor del còmic amb la seva primera dona, té ànima i troba les seves millors virtuts posant-se en mans d'uns actors inspiradíssims. D'aquesta manera, la nostra aposta és Creatura, film que, a banda, també juga amb un altre element a favor: el fet que vingui signada per una altra representant d'aquesta generació de dones cineastes que sembla no tenir fi.

20000 espcies de abejas

Pel que fa a millor pel·lícula en llengua no catalana, sembla que no hi ha dubte del favoritisme clar de 20.000 especies de abejas. Les raons són similars a les de la nostra aposta per Creatura. També arriba avalada per un gran festival (la Berlinale de l'any passat va premiar la petita Sofía Otero). i per posar al damunt de la taula un tema, el de la identitat i la sexualitat, concretada en les infàncies trans i els conflictes familiars que s'hi generen. I si prenem els Goya com a referència, el film d'Estíbaliz Urresola Solaguren és també la gran favorita amb La sociedad de la nieve. Però en el cas dels Gaudí, no tindrà al davant la mirada de J.A. Bayona sobre la tragèdia dels Andes, ja que no té producció catalana i només està nominada a millor pel·lícula europea. A més, 20.000 especies de abejas ve de guanyar el Feroz a millor drama, un element més que ens permet subratllar el favoritisme del film.

Millor direcció als Gaudí 2024

Elena Martín, David Trueba, Isabel Coixet i el traspassat Agustí Villaronga formen el ventall de cineastes candidats al Gaudí a millor direcció. Com passa a millor pel·lícula, el sentit comú ens diu que la cosa hauria d'estar entre Martín i Trueba, i, si es compleix el pronòstic amb Creatura, la guanyadora hauria de ser Elena Martín. Cal no oblidar que l'Acadèmia del Cine Català i els seus votants han estat particularment sensibles a reconèixer el talent i la mirada de dones cineastes que als darrers anys han fet gran el cinema fet a casa nostra. Recentment aquesta categoria ha estat seva: Carla Simón (que l'ha guanyat per Alcarràs i Estiu 1993), Neus Ballús (Sis dies corrents), Pilar Palomero (Las niñas) o Belén Funes (La filla d'un lladre) s'han endut aquest guardó als darrers temps.

D’altra, i per segon any consecutiu després d'afegir la categoria als premis de 2023, l'Acadèmia torna a premiar la direcció novella. I aquí val el mateix raonament que fèiem servir unes línies més amunt: si es compleix el pronòstic amb 20.000 especies de abejas, Estíbaliz Urresola Solaguren hauria de ser l'escollida, per l'impacte i la valentia del seu film i perquè la lògica ens diu que la millor pel·lícula ha de tenir la millor direcció.

elena martin

Millors interpretacions als Gaudí 2024

Quin duel tan bonic i talentós el d'aquest any: si l'autor d'aquestes línies tingués la decisió a les seves mans, hi hauria un ex aequo i la categoria de millor actor tindria dos estatuetes, una per David Verdaguer (fabulós convertit en el mític Eugenio Jofra a Saben aquell) i l'altra per Enric Auquer (i la seva lluminosa feina a El mestre que va prometre el mar). I això que els altres dos aspirants, l'Oriol Pla de Creatura i l'Alberto Ammann d'Upon Entry, també fan feines magnífiques. Ara bé, Verdaguer i Auquer estan superlatius: tots dos opten també als Goya, i el primer acaba de guanyar el Feroz. Llencem una moneda a l'aire i apostem per David Verdaguer.

A la categoria d'interpretacions femenines protagonistes també hi trobem quatre grans treballs: Patricia López Arnaiz (20.000 especies de abejas), Laia Costa (Un amor), Bruna Cusí (Upon Entry) i una Carolina Yuste que és, definitivament, la nostra aposta. No només per com il·lumina a la Conchita, la dona de l'Eugenio, gran responsable de que fes un pas professional que ell no veia clar. També per tota una exhibició de recursos que inclou cantar i, en un d'aquells esforços als quals els catalans som especialment sensibles, per com n'ha sortit de vencedora del repte de rodar en català per primera vegada a la seva carrera. Sentint-la a Saben aquell, ningú no diria que l'actriu és extremenya.

A la categoria d'interpretació revelació, una novetat als Gaudí de l'any passat, hi trobem quatre candidates amb molt de futur. Ainara Elejalde brilla a Els encantats, Clàudia Malagelada està fantàstica com a protagonista de Creatura en la seva edat adolescent, i Alícia Falcó és tota una estimulant sorpresa a Las buenas compañías. Nosaltres ens la jugarem i apostem per La Dani, robaescenes en l'èxit de Te estoy amando locamente, pel missatge en favor dels drets del col·lectiu LGTBIQ+ de la pel·lícula i perquè premiar una persona no binària tindria un significat que va més enllà de la simple valoració d'una actuació.

I pel que fa a les interpretacions secundàries, aquí valorarem la presència de dos habituals nominats, Clara Segura i Alex Brendemühl, ja guanyadors de dos Gaudí i que podrien repetir el que va passar l'any 2010, quan se'l van endur per Les dues vides d'Andrés Rabadan. En aquest cas, se l'emportarien per interpretar els pares de la protagonista de Creatura.

critica saben aquell cine 654102806e6fd

Altres pronòstics als premis de l'Acadèmia

Encara quatre pronòstics més: no hi ha dubte de que Robot Dreams serà escollida millor pel·lícula d'animació. Que el preciós film de Pablo Berger hagi fet història amb la seva nominació als Oscar no fa més que reafirmar un dels pronòstics que menys dubtes ofereix en aquesta gala dels Gaudí. I passa exactament el mateix amb La sociedad de la nieve: no s'entendria que la pel·lícula de Jota Bayona marxés sense l'única estatueta, la de millor pel·lícula europea, a la que opta per les normes d'inscripció que manen a l'Acadèmia de Cine Català.

I acabem amb els premis a l'escriptura cinematogràfica: pel que fa a millor guió original, la cosa estarà entre l'escrit per Elena Martín i Clara Roquet per Creatura, i el parit per Juan Sebastián Vásquez i Alejandro Rojas per una de les grans sorpreses d'aquest any, Upon Entry. Apostem per la segona. I en el cas de la categoria de millor guió adaptat, tirarem de cor més que de cap i apostarem pel text d'Albert Val sobre el llibre de Paco Escribano per la lluminosa El mestre que va prometre el mar, per davant de la fredor d'Un amor, adaptació de la novel·la de Sara Mesa.