"Al DocsBarcelona estem tot l'any mirant documentals, aquest hem visionat unes 1.000 pel·lícules", confessa l'Anna Petrus, director artística d'un festival que, arribant enguany a la seva 27a edició, és tot un referent internacional del gènere. "Som un comitè de selecció format per set persones i durant aquest procés, que és llarg, però molt apassionant i complex també, pel gran nombre de pel·lícules que ens arriben, comencem a definir els títols que més ens agraden". És aleshores que, habitualment, aquest Petrs i el seu equip descobreix que hi ha un fil, temàtica o perspectiva que comparteixen diverses d'aquestes pel·lícules. "Tot i que normalment són pel·lícules que estan allunyades en l'espai, geogràficament, realitzades per cineastes de diferents parts del món. I això és molt bonic perquè després vas estirant aquest fil i acabes configurant una programació que té línies concretes amb temes que preocupen".
Mirada crítica del colonialisme
Per aquesta nova edició, que començarà aquest dijous dia 2 de maig i finalitzarà deu dies després el 12, i que tornarà a comptar amb el CCCB i els Cinemes Renoir Floridablanca com a seus, i amb Filmin com a finestra virtual; van detectar moltes pel·lícules que compartien el tema de la mirada de colonial. "És a dir, pel·lícules que qüestionen els colonialismes, pel·lícules que reivindiquen el relat invisibilitzat de les nacions o els estats o les cultures colonitzades enfront de l'ostentació de poder d'altres països, estats, cultures que han estat colonitzadores". Així, la programació d'aquest 2024 del Festival Internacional de Cinema Documental de Barcelona compta amb 9 pel·lícules, 6 llargs i 3 curtmetratges, que tracten dels colonialismes europeus, els del nord d'Europa, el portuguès, l'espanyol, el britànic i el francès. També hi ha pel·lícules que s'endinsen en els colonialismes asiàtics. "Especialment el Gran Monstre xinès i la forma com està colonitzant a través del capitalisme". Més enllà del colonialisme, el DocsBarcelona presenta altres documentals que aborden altres temàtiques, com els perills de l'entorn digital i de les noves tecnologies. "Tenim pel·lícules sobre la intel·ligència artificial, sobre el comerç en línia, sobre les xarxes socials... I també tenim personatges femenins molt forts i empoderats, com és el cas de Mexican Dream o Mambar Perriette".
El DocsBarcelona 2024 està protagonitzat per pel·lícules que reivindiquen el relat invisibilitzat de les nacions o els estats o les cultures colonitzades enfront de l'ostentació de poder d'altres països, estats, cultures que han estat colonitzadores
En aquest 2024, el DocsBarcelona presenta una nova estructura de seccions al festival. "L'equip de DocsBarcelona va ser renovat l'edició passada, i aquest any presentem un festival diferent, renovat". Ara la principal secció internacional competitiva és Docs&Pearls conformada pels millors documentals internacionals de l'any. "Aquí hem programat tres pel·lícules catalanes molt importants, que són Hágase tu voluntat, d'Adrià Silvestre, My Sextortion Diary, de Patrícia Franquesa i Globusmania, de Sissel Morell". De fet, el DocsBarcelona compta amb una secció especialment destinada a la producció catalana, el Docs&Cats. "És una secció molt important", destaca Petrus, "perquè el DocsBarcelona té la missió d'acompanyar i visibilitzar el talent local. Aquesta secció permet no només que el públic identifiqui aquelles històries més locals i pugui anar al cine a veure històries de creadors i creadores que estan vivint en el territori, sinó que també tant els professionals que ens visiten de fora com el públic internacional puguin identificar la potència i la importància del talent local".
DocsBarcelona té la missió d'acompanyar i visibilitzar el talent local
El certamen també estarà marcat per l'homenatge als cineastes francesos Raymond Depardon i Claudine Nougaret, que rebran el Premi Docs d’Honor i dels quals s’oferirà una trobada i una retrospectiva en col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya, amb la projecció de Journal de France (2012) i de dos títols signats per Depardon: 10e Chambre (2004) i La Vie Moderne (2008). La inauguració es farà amb Agent of Happiness, una coproducció entre Hongria i Buthan dirigida per Arun Bhattarai i Dorottya Zurbó que es va presentar al Festival de Sundance i que qüestiona l'etiqueta de Bhutan com a país més feliç del planeta. Finalment, l’11 de maig, el festival donarà a conèixer el seu palmarès en una gala que se celebrarà al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.
Els 12 documentals catalans que participaran al DocsBarcelona
Com avançàvem línies amunt, tres documentals de producció catalana competiran a la Secció Oficial i nou més ho faran a la nova secció Docs&Cat. Així, dotze títols formen part de l'aposta del certamen pel talent creatiu en la seva 27a edició. El festival comptarà amb Patricia Franquesa que portarà el thriller documental My Sextorsion Diary ; Adrián Silvestre que arribarà amb Hágase su voluntad; Lucija Stojevic amb Pepi Fandango; o Laia Manresa amb Casa Reynal. Dins de la Secció Oficial competitiva, Docs&Pearls, es podran veure tres títols de factura catalana que han tingut recentment la seva première mundial en prestigiosos festivals internacionals arreu del món i arriben al nostre país de la mà de DocsBarcelona. El primer serà el segon llargmetratge de Franquesa on mostra com canvia el seu món per un xantatge després del robatori del seu ordinador.
Nou documentals catalans formaran part de la nova secció Docs&Cats i optaran a un premi de 3.000 euros i quatre a una première mundial. És el cas de Casa Reynal, de Laia Manresa, sobre la transmissió familiar i el llegat de la seva memòria; de Respira mamá, una història pel dret a respirar un aire net signada per Meri Collazos; d’Unbound, de John English i Tom Garner, sobre un grup de ballarines que sobreviuen als abusos del món de la dansa i la seva lluita per recuperar la confiança i l’escenari; i d’Un estel fugaç, d’Arturo Mendiz.
D'altra banda, hi haurà dos títols premiats al Festival de Màlaga: el documental Binu, història de dues estrelles, de Guillem Cabra i Mar Clapés, ens presenta Francesc Fortí i Francina Suriñach, propietaris del primer restaurant d'un poble a aconseguir dues Estrelles Michelin, que ara viu un segon boom. I Pepi Fandango, de Lucija Stojevic, que ha recollit una Menció especial del jurat. La directora croata acompanya un supervivent de l’Holocaust en el seu viatge des de Viena fins a Andalusia per a enfrontar-se a la seva relació conflictiva amb el flamenc més autèntic, que va conèixer durant la seva infància als camps nazis del Sud de França. També hi haurà The Click Trap de Peter Porta, Science Fiction de Matthew Barton, Francisco Forbes i Ferran Romeu i Burden de Miguel Eek.