La Real Academia de la Lengua Española (RAE) ha llançat la campanya ‘Lengua madre solo hay una’, en què defensa l’ús d’un castellà sense anglicismes, especialment en el terreny de la publicitat, un espai especialment contaminat per l’ús d’estrangerismes.
La campanya de la institució -que vetlla per la puresa lingüística del castellà a partir del lema Limpia, fija y da esplendor- parteix de dues campanyes publicitàries on amb l’ús constant de l’anglès es promocionen dos productes, un perfum i unes ulleres de sol, que en realitat amaguen una sorpresa desagradable sota els seus noms en anglès. La colònia fa pudor de porc i les ulleres tenen ‘blind effect’, és a dir, no permeten veure res de res.
La conclusió de la RAE és que cal evitar la intrusió de llengües estrangeres en el llenguatge publicitari, però l’al·lusió a una única llengua materna no passa desapercebuda venint d’una institució que té entre els seus membres Fèlix de Azúa, escriptor que assegura que a Catalunya s’educa en l’odi, i altres veus molt crítiques amb el model educatiu català i el suport explícit d’autors clarament contraris al procés català, com Arturo Pérez Reverte
Entre els comentaris que té el vídeo de la campanya a Youtube en destaquen alguns de crítics amb l’intent d’imposar un castellà correcte, o la paradoxa de tractar d’impedir els anglicismes quan la llengua castellana ha colonitzat les altres llengües peninsulars.
I en tot cas, no deixa de contrastar la idea bàsica de la campanya amb el fet que la mateixa RAE consideri que la llengua espanyola és "patrimoni comú de 500 milions d'hispanoparlants", on paradoxalment deu incloure els catalanoparlants.