Restaurat un fragment de pintura mural romànica de Santa Maria de Taüll (Alta Ribagorça), segons ha anunciat el Departament de Cultura aquest cap de setmana. Es tracta de l'escena d'El Bany de Jesús, que s'ha fixat al mur de la nau central amb un sistema segur i reversible. Fou localitzat en la dècada dels 60, durant els treballs de restauració arquitectònica de l'església, sobre una columna de les arcades que separen la nau central de la lateral sud o de migdia —pròxima a la capçalera.
Quan les obres van acabar el 1971, el fragment es va extreure mitjançant la tècnica strappo i es va transferir a tela, amb la voluntat de preservar l'escena que els estudiosos de l'art han anomenat el Bany de l'Infant. El plafó va estar exposat durant anys a l'església de Sant Climent de Taüll, aïllat de la resta de pintures, fins que es va traslladar al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC) per dur a terme un estudi i una proposta de conservació-restauració. A finals del 2023, en el marc de la commemoració dels 900 anys de la consagració de les esglésies de Taüll, es va iniciar el procés de conservació-restauració per retornar-lo a la seva ubicació original.
Un dels objectius de la intervenció del CRBMC ha estat retornar el caràcter mural a la pintura, que havia deixat de ser part integrant d'un cicle narratiu de la infància de Jesús per convertir-se en un quadre emmarcat i penjat a la paret. Així, s'ha substituït el conglomerat de format regular sobre el qual estava adherit per un suport inert i aïllant. Aquest segueix el contorn irregular del fragment i el rodeja d'un morter, similar al de l'arrebossat sobre el qual van treballar els pintors de principis del segle XII.
El CRBMC ha fet un examen científic amb diverses radiacions i anàlisis fisicoquímiques de la pintura que han permès conèixer tant els materials constitutius originals com els afegits en la restauració anterior. D'acord amb els resultats obtinguts, s'ha perfilat una proposta d'intervenció adequada i es podran establir comparacions amb la resta de pintures de Santa Maria estudiades pel Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC). Entre els pigments identificats, carbonatats gràcies a la calç, destaquen el negre carbó, el blanc de calç, el vermell cinabri, la terra ocre i el blau aerinita, un pigment mineral que es troba en moltes altres pintures murals romàniques dels Pirineus.
L'estudi del fragment de pintura mural amb fluorescència ultraviolada ha posat en evidència que la superfície de la pintura acumulava brutícia adherida que l'enfosquia considerablement, així com que s'havien fet nombrosos retocs cromàtics sobre les pèrdues de pintura que s'havien alterat amb el temps i que, en algun cas, interpretaven erròniament les restes originals. En les fotografies d'arxiu que mostren la pintura en la ubicació original, s'aprecien unes pèrdues sistemàtiques en tota la superfície. Es tracta d'un repicament del moment de la reforma barroca per facilitar l'aplicació d'un nou arrebossat. Les marques de martellejat, ben visibles a les fotografies en blanc i negre, afecten punts sensibles de l'escena i s'havien retocat cromàticament —esborrant aquest testimoni del passat.
La intervenció de conservació-restauració s'ha executat seguint els criteris internacionals que promou el CRBMC: tenint en compte les mesures de conservació preventiva, respectant la integritat de l'obra, garantint la llegibilitat i la reversibilitat de la intervenció, utilitzant materials compatibles i estables i treballant interdisciplinàriament amb arquitectes i científics del patrimoni. En la presentació hi han participat la directora general de Patrimoni Cultural, Sònia Hernández; l'alcaldessa de la Vall de Boí, Sònia Bruguera; la directora del CRBMC, Mireia Mestre; i el comissari de l'Any Taüll, Eduard Riu, en un acte obert —coincidint amb la festa major del poble de Taüll.