1968 va ser un any mític pels seus moviments socials: el maig francès, la matança de Tlatelolco a Mèxic, les protestes per la guerra del Vietnam als Estats Units, l'assassinat de Martin Luther King i l'ascens dels Panteres Negres, la primavera de Praga, el concert de Raimon a la universitat de Madrid... Ara l'Ajuntament de Barcelona i la Universitat Pompeu Fabra organitzen el cicle de cinema Revolució. Je t'aime, dedicat al cinema del 68, amb 12 sessions que inclouran ficcions, documentals, assajos, peces experimentals... La inauguració es realitzarà a la Model Espai Memorial, i la resta del cicle es farà als cinemes Girona.

Sedmikrásky, Věra Chytilová (1966).

Estrenes amb mig segle de vida

Moltes de les pel·lícules que es podran veure al cicle, tot i que tenen mig segle d'història, no s'havien pogut veure abans a Barcelona. A més a més, el cicle comptarà amb la presència d'alguns dels protagonistes de les històries que es visionaran: Pere Portabella, Chris Marker, Philippe Garrel, Carole Roussopoulos, Fernando Solanas, Sara Gómez, Jorge Sanjinés, Carolee Schneemann, Vera Chytilová, Antoni Padrós... Una sèrie d'autors que no només van demostrar un gran compromís polític, sinó que a més a més, van revolucionar el món cinematogràfic amb noves tècniques i noves formes de plantejar els films.

El coraje del pueblo, Jorge Sanjinés (1971) © Ukamau.

Debats i conferències al Born

Dins dels actes commemoratius de les Revoltes del 1968, a més del cicle de cinema Revolució, je t’aime, des del Comissionat de Programes de Memòria de l'Ajuntament de Barcelona també s’ha organitzat el cicle de debats i conferències a el Born CCM Els’68. Quan la paraula es va fer acció, i el proper mes de novembre se celebrarà un congrés acadèmic en el qual s’han implicat el CEDID de la UAB i la Université La Sorbonne-Nanterre, també al Born CCM.

No Intenso Agora, João Moreira Salles (2017) © Luxbox.

Inauguració amb Pere Portabella

La sessió inaugural tindrà lloc el dimarts 12, a les 20h, a la Presó Model de Barcelona, amb la presència de Pere Portabella, qui presentarà quatre documentals seus d'aquella època, alguns dels quals ja s'han convertit en un mite: Aidez l'Espagne, Premios Nacionales, Miró l'altre Poetes Catalans.

Comunicados del Consejo Nacional de Huelga, CUEC - Centro Universitario de Estudios Cinematográficos de la UNAM (1968).

Cicle als cinemes Girona

Dimecres, 23 de maig, 20.00 h 
¡Que vivan los estudiantes! (Que visquin els estudiants!) 
Contestação, de João Silvério Trevisan, Brasil, 1969, S/D, b/n,15’ 
Me gustan los estudiantes, de Mario Handler, Uruguai, 1968, VE, b/n, 6’ 
Actua 1, de Philippe Garrel, França, 1968, VOSE, b/n, 6’ 
Entrevistas Mayo 1968, d’Alfredo Joskowicz, Mèxic, 1968, VE, b/n, 39’ 
Comunicados del Consejo Nacional de Huelga de CUEC - Centro Universitario de Estudios Cinematográficos de la UNAM, Mèxic, 1968, VE, b/n, 20’ 
•  Presenten la sessió Carles Feixa, professor d’antropologia a la UPF, i Miguel Errazu, investigador postdoctoral a l’Instituto de Investigaciones Estéticas de la UNAM.     


Dijous, 24 de maig, 20.00 h 
Le fond de l’air est rouge (El fons de l’aire és roig) 
Film tract n. 1968, de Gérard Fromanger i Jean-Luc Godard, França, 1968, S/D, color, 2,5’ 
Cinétract n.19, anònim, França, 1968, S/D, b/n, 2,5’ 
Mai 68, la belle ouvrage, de Jean-Louis Magneron, França, 1968, VOSE, b/n, 52’ 
La révolution n'est qu'un début. Continuons le combat, de Pierre Clémenti, França, 1968, S/D, color, 22' 
• Amb la presència de Balthazar Clémenti, fill del cineasta Pierre Clémenti.   

Divendres, 25 de maig, 20.00 h 
Us parlem de… la revolució. Xile, Cuba, el Brasil 
On vous parle du Chili. Ce que disait Allende, de Chris Marker, França i Xile, 1973, VOE, color, 16’ 
On vous parle du Brésil: Tortures, de Chris Marker, 1969, França i Xile, VOE, color, 24’ 
En la otra isla, de Sara Gómez, Cuba, 1968, Cuba, VE, b/n, 41’ 
• Presenten la sessió els especialistes en temes de joventut Óscar Aguilera (Universitat de Xile) i Silvia Borelli (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo).   

Dissabte, 26 de maig 18.00 h 
Enrere el realisme socialista, visca el surrealisme! Imatges de Praga 
Zahrada, de Jan Švankmajer, Txecoslovàquia, 1968, VOSE, b/n, 17’ 
Sedmikrásky, de Věra Chytilová, Txecoslovàquia, 1966, VOSE, color, 29’ 

20.00 h 
La hora de los hornos 
La hora de los hornos (parte I), d’Octavio Getino i Fernando E. Solanas, 1968, VE, b/n, 95’) 
• Presenta la sessió Santiago Fillol (professor de Comunicació Audiovisual a la UPF i membre del grup de recerca CINEMA)   

Diumenge, 27 de maig 18.00 h 
El coraje del pueblo 
El coraje del pueblo, de Jorge Sanjinés, Bolívia, 1971, VOSF, color, 90’ 

20.00 h 
Par ailleurs, le cinéma est une arme. El Grup Medvedkine 
(D’altra banda, el cinema és una arma. El Grup Medvedkine
Cinétract n.16, anònim, França, 1968, S/D, b/n, 3’ 
La charnière, de Groupe Medvedkine Besançon, França, 1968, àudio 
Classe de lutte, de Groupe Medvedkine Besançon, França, 1969, VOSE, b/n, 37’ 
Nouvelle Société n. 5, de Groupe Medvedkine Besançon, França, 1969, VOSE, b/n, 8’ 
Nouvelle Société n. 7, de Groupe Medvedkine, França, 1979, VOSE, b/n,11’ 
• Presenta la sessió Sébastien Layerle, professor de cinema a la Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3.   

Dilluns, 28 de maig, 20.00 h 
Filmar és delicte. Cinema clandestí a Espanya. Dècades 60 i 70  
Convocatòria Assemblea de Catalunya. Recollida de firmes als barris barcelonins, Catalunya, cap al 1970, S/D, b/n, 6’ 
Proceso 1001, Espanya, cap al 1973, VE, color, 22’ 
Enterrament obrer assassinat a Tarragona, Catalunya, cap el 1976, S/D, b/n, 4’ 
• Presenten la sessió Esther Cases, directora del film El Pilar, filmmakers clandestins a cavall de 50 anys,Joan Antoni Gonzàlez Serret, productor de cinema, i Alfred Bienzobas, advocat.   

Dimarts, 29 de maig, 20.00 h 
La revolució serà total o no serà 
Genet parle d’Angela Davis, de Carole Roussopoulos, França, 1970, VOSC, b/n, 7’ 
Now! de Santiago Álvarez, Cuba, 1965, VOE, b/n, 6’ 
I Am Somebody, de Madeline Anderson, EUA, 1970, VOSC, color, 30’ 
FHAR – Front Homosexuel d’Action Révolutionnaire de Carole Roussopoulos, França, 1971, VOSE, b/n, 26’ 
• Presenten la sessió Marta Selva i Anna Solà, directores de la Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona i la cooperativa promotora de mitjans audiovisuals Drac Màgic.   

Dimecres, 30 de maig, 20.00 h 
Lluny del Vietnam 
Loin du Vietnam (fragment “Camera-Eye”), de Jean-Luc Godard, 1967, França, VOSC, color, 10’ 
Time and Fortune Vietnam Newsreel, de Jonas Mekas, Estats Units, 1968, VOSC, color, 4’ 
Viet Flakes, de Carolee Schneemann, Estats Units,1965, S/D, color, 7’ 
Hybrid, de Jack Chambers, Canada, 1967, S/D, color, 15’ 
Pim, pam, pum, revolución, d’Antoni Padrós, Catalunya, 1969, VO, b/n, 21’ 
• Presenten la sessió Arnau Vilaró Moncasí i Marina Vinyes Albes, programadors, amb la presència d’Antoni Padrós, cineasta.   

Dijous, 31 de maig, 20.00 h 
Els murs tenen la paraula 
Cinétract R. 106, anònim, França, 1968, S/D, b/n, 2’ 
Que s’est-il passé en Mai 68?, de Jean-Paul Savignac, França, 1968, VOSC, b/n, 17' 
Mural efímero, de Raúl Kamffer, Mèxic, 1968, S/D, color, 9’ 
Jan 69, de Stanislav Milota, Txecoslovàquia, 1969, S/D, b/n, 7' 
Historia de un documento, d’Óscar Menéndez, Mèxic, 1968, VE, b/n, 47’ 
• Presenten la sessió Arnau Vilaró Moncasí i Marina Vinyes Albes, programadors.   

Divendres, 1 de juny, 20.00 h 
Clausura 
No Intenso Agora, de João Moreira Salles, 2017, Brasil, VOSE, color – b/n, 127’* 
* Estrena a Catalunya 
• Presenta la sessió Fran Benavente, professor de Comunicació Audiovisual a la UPF i membre del grup de recerca CINEMA. 

 

Foto de portada: La hora de los hornos, Octavio Getino i Fernando E. Solanas (1968) © Blaq Out.