El Palau de la Música Catalana i L'Auditori han unit esforços per portar a Barcelona Dream Requiem, l'última obra del compositor i cantautor nord-americà Rufus Wainwright. La peça és un rèquiem sobre la humanitat i el planeta que convida a reflexionar sobre els valors, el futur i el medi ambient. La producció – encàrrec de vuit institucions musicals internacionals- es podrà veure aquest dissabte 25 de gener i compta amb la participació de l'OBC, l'Orfeó Català, el Cor Infantil de l'Orfeó Català i Anna Prohaska, sota la direcció de Ludovic Morlot. Wainwright, L'autor, que també participarà a l'espectacle com a narrador, ha estat aquesta setmana a Barcelona acompanyant i guiant els assajos i ha assegurat que es tracta d'una peça molt especial. "Com a compositor clàssic sento que he trobat el meu lloc".
❤️Rufus Wainwright: el cantautor que es va enamorar a Barcelona i ara enamora el Grec
Amor a primera lectura
Rufus Wainwright (Rhinebeck, 1973), tot i haver iniciat la seva trajectòria com a cantautor vinculat al pop i el folk de ressonància indie, actualment és considerat un erudit musical amb un llenguatge únic i una proximitat a gèneres clàssics, com l'òpera, que l'han convertit en un dels músics més cotitzats a les sales de concerts arreu del món. Dream Requiem, el seu darrer treball, és una obra èpica per a orquestra, cor, soprano i narrador, escrita durant la pandèmia. En paraules del mateix Wainwright, és un rèquiem que parla del contacte humà, la solidaritat i el futur. L'obra també esdevé una reflexió sobre el col·lapse mediambiental, ja que el seu text combina paraules de la missa de difunts en llatí, utilitzada per Verdi, Britten, Mozart i molts d'altres, amb el poema apocalíptic Darkness de Lord Byron, escrit arran de l'erupció del volcà Tambora el 1815, que va enfosquir el cel de tot el món i va donar lloc al conegut com l'any sense estiu el 1816.
Com a compositor clàssic sento que he trobat el meu lloc
D'aquesta forma, els dos textos s'entrellacen, però són tractats musicalment de forma molt diferent. El text de Byron està majoritàriament narrat i subratllat per foscos arranjaments orquestrals que demostren la brutalitat i la força de les imatges apocalíptiques que evoca el poema. El text de la missa de rèquiem en llatí, en canvi, és cantat per un gran cor mixt, un cor de nens i una soprano. Concretament, els moments corals massius es veuen interromputs per passatges d'aquesta, més tranquils, per subratllar la fragilitat de la vida i la natura. De fet, si bé en un primer moment Wainwright volia fer una cosa més "contemporània" per fugir una mica del romanticisme que l'havia acompanyat durant els darrers anys, ha reconegut que no es va poder resistir a tornar-hi quan va quedar "impactat" en llegir el poema de Byron. Tot sumat a la seva passió pels rèquiems, la qual ha recordat que li ve des de ben petit. "Van iniciar la meva trajectòria musical i em van convertir en un fanàtic de l'òpera", ha conclòs.
La narració de Dream Requiem a Barcelona l'havia de fer l'actriu nord-americana Sharon Stone, que fa només uns dies va haver d'abandonar el projecte pels focs a la seva ciutat natal, Los Angeles. Aquesta conjuntura ha portat que el narrador sigui finalment el mateix Wainwright, que ha lamentat la situació. "Hauria estat fantàstic", ha lamentat. En el seu cas, ha apuntat que ho està enfocant de forma molt emotiva, ja que l'han "commogut" molts dels passatges que incorpora el text, que li recorden, de fet, als incendis. Qui també n'ha patit els efectes en primera persona és Morlot que ha perdut també casa seva a la ciutat californiana a causa dels focs. "La música és l'únic que em porta consol", ha admès, "tothom ho gestiona de forma diferent i en el meu cas crec que he d'afrontar la tragèdia cara a cara, perquè em fa més fort". De fet, el cantautor ha afegit que el rèquiem és també una peça pel "somni americà", que està passant per "moments foscos".