Taschen, l'editorial especialitzada en llibres de regal, reedita un vell llibre de Dalí, Les diners de Gala. D'aquesta forma, passa a ser accessible un llibre que només era a l'abast d'uns pocs col·leccionistes, perquè se n'havia fet una tirada molt reduïda, el 1973, i els exemplars assolien alts preus a les subhastes (se'n pagaven 500 euros i més, per un d'aquests volums). Perquè aquest és un llibre molt especial: Dalí era afeccionat a la cuina des de petit (deia, als sis anys, que volia ser cuiner). No és casualitat que Dalí es dediqués a la gastronomia: assegurava que, per a ell, menjar i pintar eren dues arts afins. I amb Les diners de Gala el pintor empordanès va aconseguir associar el surrealisme i l'erotisme a la gastronomia; de fet, un dels capítols està consagrat, específicament, als afrodisíacs.
L'apoteosi dels plaers
Dalí i Gala tenien fama d'organitzar uns grans tiberis, que feien les delícies dels seus convidats. Les diners de Gala sorgeix directament d'aquells àpats i és un cant a la voluptuositat del menjar. Compta amb 12 capítols, organitzats per tipus de menjars. Cadascun està il·lustrat amb receptes de grans cuiners, alguns de restaurants molt famosos a l'època. D'aquesta forma, aquest llibre és una curiosa barreja de receptari amb llibre artístic. Entre les receptes s'intercalen obres artístiques de Dalí, i també surrealistes consells filosòfics sobre el menjar, així com diatribes contra els espinacs, el menjar més odiat pel geni empordanès.
El secret més ben guardat
El llibre es composa de 136 plats, d'una elaboració delicada i amb una curosa presentació. Dalí assegurava que havia comptat amb la col·laboració d'un xef que preferia mantenir l'anonimat, però hi ha qui sospita que algunes receptes eren de Gala o del propi Dalí; probablement no ho sabrem mai. De fet, Dalí convertia els seus àpats i la seva preparació en una permanent performance. Dalí no tolerava menjar malament i afirma que per a ell "és un pecat menjar qualsevol cosa". Tenia una obsessió continua pel canibalisme i assegurava que el seu somni era devorar Gala. Dalí era molt aficionat a pintar llagostes i costelles de xai. Però, sobretot, dos elements eren recurrents a la seva obra: el pa, com a símbol de puresa, i els ous, com a símbols de fertilitat, en alguns casos, i d'impotència, en d'altres.