El vaixell estava "corroït i rovellat", les condicions dels tripulants eren vergonyoses i precàries, les decisions polítiques van pesar més que les tècniques i Apostolos Mangouras, el capità del Prestige, podria ser viu. Aquestes potser són algunes de les principals conclusions que poden treure's del primer dels dos capítols de Salvados, emès el passat diumenge al vespre, sobre una de les pitjors catàstrofes mediambientals de la història, quan el petrolier es va enfonsar en aigües gallegues el novembre de 2002, deslligant una tragèdia ecològica amb repercussions politicosocials que avui encara ressonen.

📣 Gonzo, 20 anys després del Prestige: "Apostolos Mangouras vol parlar però no el deixen
 

El doble programa arriba ara que es compleixen 20 anys del succés, i compta amb una desena de testimonis que expliquen en primera persona què va passar aquells dies. Durant el primer episodi, Gonzo, director i presentador del programa, va parlar amb alguns d'ells per radiografiar la situació i ja va poder veure's la divisió de posicions en quant a les decisions que es s'havien de seguir aquell dia: mentre José Luis López Sors, en aquell moment director general de la Marina Mercant, o Enrique César López de Veiga, llavors conselleiro de Pesca de la Xunta de Galícia —ambdós del Partit Popular, quan l'aznarisme governava amb majoria absoluta— consideren haver actuat tot el bé que pot actuar-se sota situacions d'incertesa, rapidesa i perill, Fernando Balbás, cap d'inspecció marítima, conclou que no hi va haver cap tipus de gestió en la crisi i que l'única persona que feia una oposició a la política que s'estava portant era ell mateix.

El moviment Nunca máis va ser crucial per la recuperació de la costa gallega. / EFE

Un altre dels testimonis que van explicar la seva versió per primera vegada en televisió va ser José Carmelotes, tripulant del Prestige i treballador a les màquines de l'embarcació, qui va denunciar les pèssimes condicions en les quals treballaven ell i els seus companys, tots procedents de les Filipines "perquè a nosaltres podien pagar-nos menys, els tripulants europeus cobren salaris més alts que els filipins". Un episodi que també va destacar per denunciar les mentides i fal·làcies esgrimides pels mandataris del PP en una manipulació comunicativa que va generar una onada social sota el nom de Nunca máis: mentre per la televisió es veia la marea negra i les platges destruïdes, els polítics s'aferraven a "els filets de plastilina" per minimitzar la tragèdia, confirmant que l'ocorregut no tindria conseqüències greus.

On és Apostolos Mangouras? La carta del capità llegida per Luis Tosar

Si el primer programa de Salvados es va caracteritzar per començar a teixir línies de comprensió al voltant de la tragèdia, el segon se centrarà en un interrogant desconegut per a la majoria: què ha estat d'Apostolos Mangouras? Mentre alguns testimonis afirmen que ha mort, Gonzo i l'equip de Salvados es traslladen fins a Grècia en el següent episodi, que s'emetrà aquest diumenge 13 de novembre, per intentar donar amb el llavors capità del Prestige, que va ser detingut tot just trepitjar terra ferma i que va ser l'únic condemnat —a una pena de 9 mesos per desobediència— pel cas el 2013, perquè, segons la sentència, no havia fet cas de les ordres de control marítim a l'hora de remolcar el vaixell. "El capità mai no va dir 'només obeeixo ordres del meu armador'; el que va dir era el que estava veient, que el remolcador no l'obeïa a ell, sinó que obeïa a l'armador", va matisar Juan Zamora, llavors capità de la Marina Mercante. Com se suggereix al final del primer capítol, podrien haver-lo trobat enmig d'una partida de cartes.

Gonzo i l'equip de Salvados podria haber trobar el capità del Prestige enmig d'una partida de cartes

Mangouras va passar gairebé 90 dies a la presó després de la catàstrofe del Prestige sense entendre el motiu, tal com es llegeix a la carta que l'actor Luis Tosar va recitar a Salvados. "Si no soc lladre, ni un assassí, ni un narcotraficant, ni un terrorista, en fi, que no he comès cap crim (senzillament soc un nàufrag, i la paraula té molt significat per als que lluitem amb el mar), llavors, per què estic empresonat? A més, pregunto als que entenen de lleis: no és just que la fiança sigui proporcional a les possibilitats econòmiques del presumpte infractor per aconseguir la llibertat condicional?", diu la missiva. Tosar, gallec i que va ser part activa del moviment Nunca máis, també va afirmar que tenia la certesa que el govern estava manipulant als ciutadans amb les seves declaracions.

Fraga, Rajoy i Fernández de la Mesa, la cara política de l'accident del Prestige

El Salvados Prestige també va remarcar la cara política de l'accident, pel qual ningú no es va fer càrrec de responsabilitats: ni Manuel Fraga, llavors president de la Xunta de Galícia, ni Mariano Rajoy, portaveu del Govern, ni Miguel Arias Cañete, ministre d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ni Arsenio Fernández de la Mesa, llavors delegat del Govern a Galícia. Al contrari, la majoria d'ells van ascendir: Rajoy va arribar a President del Govern, Arias Cañete va ser Comissari europeu d'Energia i Acció pel Canvi Climàtic de 2014 a 2019 i Fernández de la Mesa es va convertir en director general de la Guàrdia Civil.