El Musem of Old and New Art (MONA) de Tasmània, a Austràlia, ha decidit renunciar a exposar un polèmic projecte de l'artista madrileny Santiago Sierra, que pretenia submergir la bandera britànica en sang donada pels indígenes del país per tal de denunciar el colonialisme.

Tal com ha explicat el portal especialitzat Artnet, el festival Dark Mofo, dirigit pel MONA, ha renunciat a l'obra de Sierra després que diversos artistes indígenes de tot el país, personal del museu i personalitats vinculades al sector d'Austràlia denunciessin a l'Associació Nacional d'Arts Visuals del país la pràctica que l'autor espanyol volia dur a terme.

Una de les primeres persones que van disparar contra Sierra va ser Kimberley Moulton, comissària principal dels Museus Victoria, l'organització de museus públics més gran d'Austràlia. "No creiem que el MONA sigui un espai de treball segur per als artistes, comissaris i treballadors australians", va apuntar. Moulton, a més, va demanar que tots els membres del MONA, inclosos els directors i el propietari, realitzin tallers de captació i descolonització i que es destinin més fons a l'art dels Palawa —aborígens de Tasmània— com a compensació.

A Twitter, Claire G. Coleman, escriptora australiana d'origen Noongar —indígenes del cantó sud-oest del país–, va enviar el següent missatge: “Un artista colonitzador que té la intenció de produir art amb la sang real de les persones colonitzades és abusiu, colonitzador i traumatitzant. La idea és repugnant i terrible i no s’hauria d’haver tingut en compte". Una altra escriptora Noongar, Cass Lynch, va apuntar a la revista Overland que demanar a la gent que doni sang per mullar una bandera recrea, i no critica, les horribles condicions de la colonització".

El Dark Mofo es fa enrere

En un comunicat a Facebook, el director creatiu del Dark Mofo, Leigh Carmichael, va defensar l'obra de Sierra i va assegurar que el festival "havia mantingut converses prèviament amb els aborígens de Tasmània", a banda d'apuntar que "l'expressió d'un mateix és un dret humà fonamental dels artistes per fer i presentar treballs independentment de la seva nacionalitat o origen cultural".

Tot i així, finalment, després que els treballadors del MONA s'hagin desmarcat de la postura del festival, els organitzadors han hagut de renunciar a l'obra de l'artista espanyol i Carmichael, en una nova publicació, ha hagut de demanar perdó: “Vam cometre un error i assumim tota la responsabilitat. El projecte serà cancel·lat. Demanem disculpes a totes les persones de les Primeres Nacions", ha apuntat. El fundador del museu i col·leccionista d'art David Welsh també s'ha hagut de fer enrere en un comunicat publicat al lloc web del MONA: "No és d’estranyar que tothom tingui fàstic. Ho sento".