El premiat director Martin Scorsese va qüestionar aquest dimarts el futur del cinema després de l'explosió del model de negoci impulsat per les plataformes de streaming, dedicades a la producció en massa de continguts i a la personalització de la seva oferta per a cada usuari.
En un assaig publicat en la revista Harper's, dedicat a homenatjar a Federico Felleni, el director de Taxi Driver lamenta que amb els serveis per a consumir pel·lícules i sèries per internet es desvirtuï el caràcter artístic de certes obres, eclipsades per un agressiu model de negoci.
"Fa tan sols 15 anys, el terme 'contingut' s'escoltava només quan la gent parlava del cinema en un nivell seriós, i es contrastava i mesurava en funció de la 'forma'. Després, gradualment, va ser utilitzat cada vegada més per les persones que es van fer càrrec de les empreses de mitjans de comunicació, la majoria de les quals no sabien res d'història de l'art", va explicar Scorsese.
Per al cineasta, ara la paraula "contingut" s'ha convertit en un "terme comercial" per a referir-se per igual a "totes les imatges en moviment" ja siguin "una pel·lícula de David Lean, un vídeo de gats, un comercial de la Super Bowl, una seqüela de superherois o l'episodi d'una sèrie".
"D'una banda, això ha estat bo per als cineastes, inclòs jo mateix. D'altra banda, ha creat una situació en la qual tot es presenta a l'espectador en igualtat de condicions, la qual cosa sona democràtic però no ho és", explica.
Scorsese admet que s'ha beneficiat de plataformes com Netflix, on va estrenar The Irishman, i Apple TV+, on estrenarà Killers of the Flower Moon, però dubte del seu funcionament basat en algorismes informàtics que igualen totes les creacions com a "contingut" i es recomanen segons les dades emmagatzemades de cada usuari.
En contra de l'algoritme de Netflix
"Si els algorismes suggereixen més visionats en funció del que ja has vist, i els suggeriments es basen només en el tema o el gènere, quin efecte té això en l'art del cinema?", qüestiona. En la seva defensa de la crítica cinematogràfica i de la selecció de continguts, el director respon a qui considera que la seva posició és elitista, "un terme tan usat que s'ha convertit en insignificant".
"És un acte de generositat: estàs compartint el que estimes i el que t'ha inspirat. (Les millors plataformes i els mitjans tradicionals com TCM, es basen en la selecció humana). Els algorismes, per definició, es basen en càlculs que tracten a l'espectador com un consumidor i res més", explica. Per aquest i altres motius el cineasta conclou que "els cinèfils no poden dependre exclusivament del negoci audiovisual per a cuidar del cinema". No és la primera vegada que Scorserse posa l'accent en aquest assumpte, perquè l'any passat va obrir un discutit debat després de considerar que les pel·lícules de Marvel estaven més prop de ser "un parc temàtic" que de ser cinema, entès com a expressió artística.