Les imatges a l’aeroport internacional Hamid Karzai de Kabul han donat la volta al món i han tingut la comunitat mundial amb l’ai al cor tota la setmana. Avions que superen de molt la seva capacitat per evacuar homes, dones i criatures; una massa de gent desesperada que, a vegades sense èxit, grimpa sobre un motor en marxa per poder escapar de la barbàrie. L'Afganistan està en una absoluta crisi política, social i humanitària des que el passat diumenge els talibans van prendre el control de Kabul i van anunciar el restabliment de l’Emirat Àrab de l’Afganistan. Milers de persones volen fugir, angoixades per un futur incert, mortes de por de viure sota un règim que s’allunya dels drets humans.

Entre tota la marea ciutadana que vol sortir del país, hi ha Shahrbanoo Sadat, cineasta afganesa premiada al Festival de Cannes del 2016 per la seva opera prima, Wolf and Sheep. En una entrevista exclusiva a la revista cinematogràfica americana The Hollywood Reporter, la directora ha explicat que ella i la seva família no ho tenen fàcil. “El pitjor problema ara mateix és aconseguir creuar els punts de control sota domini talibà que s’han de passar per arribar a l’aeroport i, un cop allà, trobar un avió”. També ha dit que va tenir l'oportunitat de marxar abans que el grup radical extremista entrés a la capital. La seva família no estava inclosa en la invitació, i va dir que no.

Una situació que ningú s’esperava

L’entrada definitiva dels talibans els va venir de nou. Ja eren moltes les vegades que es rumorejava, o que es deia que els fonamentalistes havien avançat més del compte, i d’alguna manera la societat estava immunitzada: ja no diferenciaven el rumor del perill. Fins el passat cap de setmana. Segons relata ella mateixa en l’entrevista, la situació només es va fer evident quan va anar al banc i, en comptes d’entre 5 o 10 clients (el nombre habitual per un dia festiu), hi havia 500 persones intentant retirar diners. “El banc va ser evacuat i tothom va ser expulsat al carrer, on ja vaig veure cotxes talibans amb les seves banderes".

Sadat: "Si tinc l'oportunitat de fer més pel·lícules, el meu cinema haurà canviat per sempre"

Fa un parell d’anys, durant el Festival de Cannes de 2019, la directora de The Orphanage (la seva última obra, que pot veure's a Filmin) ja va advertir que les negociacions polítiques amb els talibans conduirien a tornar a les profundes restriccions que anteriorment s'imposaven a la vida de les dones afganeses. Tot just ahir, els radicals van dir que estaven compromesos a respectar els drets de la dona sempre que respectin la llei de la xaria. De confiança, cap ni una. “Si tinc l’oportunitat de fer més pel·lícules, el meu cinema haurà canviat per sempre”, expressa la directora, que diu que se sent com si estigués mirant injustícies horribles que necessita guardar i recordar per transmetre més tard a la seva filmografia. “Si sobrevisc, faré pel·lícules sobre el que ha passat”.