La Sindicatura de Comptes ha alertat que els ajuts a projectes culturals de l’administració catalana atorgats en el període 2018-2022 es concentren en poques empreses en relació amb el total del país. És una de les conclusions d'un informe que avalua aquests ajuts atorgats per l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) per al finançament de projectes culturals, que funcionen amb una doble modalitat, de manera que una part es fa en forma d'aportacions reintegrables, que els beneficiaris han de retornar sense interessos; i de subvencions, que han de retornar en funció dels ingressos obtinguts. En el període analitzat, la Sindicatura de Comptes ha comptabilitzat ajuts a 600 projectes culturals de 131 empreses, per un total de 52,91 milions d’euros, dels quals un 47,58% havien retornat la totalitat de l'ajut a 31 de gener del 2023. L'ens considera que "hi ha un marge de millora en l'eficàcia i l'eficiència" d'aquests ajuts, tenint en compte la recurrència en l’ús d'aquests ajuts per part d'un "nombre reduït de beneficiaris", així com alguns elements del seu disseny.
L'informe assenyala que l'any 2021 hi havia 14.987 empreses culturals a Catalunya que operaven en els sectors als quals van destinats els ajuts fiscalitzats, que inclouen els sectors de l'audiovisual, la música, l'editorial, els videojocs, la distribució d'espectacles i altres, que inclouen les arts visuals i la cultura digital. La xifra és molt superior al nombre d'empreses que van obtenir els ajuts, que es limiten a 131 en un període de cinc anys. La Sindicatura de Comptes explica que els àmbits de la música i l'editorial són els que van concentrar la majoria dels ajuts, amb un 33,65% i un 26,49% de l'import total. Tanmateix, assenyala que hi ha grans variacions entre el nombre de projectes en cada àmbit, de manera que al sector musical o audiovisual es destina un import més elevat a menys projectes, i al món editorial es financen un nombre més elevat de projectes de menor pressupost.
L'ens constata que "la regulació d’aquests ajuts té alguns elements que no s’ajusten totalment a la normativa vigent en matèria de subvencions". En aquest sentit, assenyala que el disseny dels ajuts fa que "el no retorn de la subvenció actuï no només com una cobertura de pèrdues sinó com un assegurament de beneficis" i que no s'inclouen indicadors vinculats a resultats per atorgar-los. Per tot plegat, considera que els ajuts "limiten la capacitat de l'ICEC per incrementar l’autonomia financera de les empreses culturals" i que "redueixen l’import retornat de les subvencions". Finalment, assenyalen que el nombre de projectes que tenen èxit —aquells que retornen tota la subvenció— és de gairebé la meitat dels casos.