"Al Sónar es ve a drogar-se i a follar". M'ho ha dit el Gustavo, un noi equatorià que fa vint anys que viu a Barcelona i ha anat a vint edicions del Sónar. Se m'ha apropat, i no vull sonar pretenciós, a tirar-me la canya. Com tinc parella, no m'ha interessat la seva proposta. Però hem seguit xerrant una bona estona. Això és el que més enyoraré a partir d'acabar aquesta crònica i anar al llit a dormir fins demà. Perquè, potser, l'afirmació del Gustavo és massa hiperbòlica i exagerada: però alguna cosa hi ha de certa: al Sónar s'hi va a viure tres dels millors dies de l'any. A conèixer gent com ell, a viure el bon ambient que només allà s'hi respira i gaudir d'alguns dels instants més memorables que musicalment et pot oferir la ciutat, com l'espectacle de l'Eric Prydz amb què el Sónar ha tancat la seva 30 edició. Aniversari que, com han explicat el seus organitzadors en roda de premsa, ha reunit a més de 120.000 persones. 

CLARAGUILAR ha captivat el públic del Sónar de dia amb el seu espectacle Figura I Foto: Carlos Baglietto

L'últim Sónar de dia

L'última jornada, però, havia començat molt abans de xerrar amb el Gustavo i l'espectacle d'Eric Prydz. Al Sónar de dia, amb la posada en escena de CLARAGUILAR, creadora barcelonina que al Sónar presentava Figura, proposta traçada entre el techno més ambiental i el pop de cambra. Si encara no la coneixeu, no trigueu a fer-ho, d'aquí poc tothom parlarà d'ella. Com també hauríeu de descobrir més aviat que tard la proposta del pianista Carles Viarnés. Al Sónar ha decodificat el seu nou disc, Hyper_O, treball fascinant que bascula entre la música eclesiàstica i l'electrònica. Viarnés ha donat vida a les seves creacions amb un hiperòrgan construït per l'artesà organista Albert Blancafort, peces que han sonat acompanyades dels audiovisuals de Carla G. Corral. L'últim Sónar de dia d'aquest 2023 ha tancat la paradeta amb l'electrònica entusiasta de 2ManyDJs, habituals del festival i la ciutat, que com és habitual han protagonitzat una sessió trencapistes. Abans d'ells havia ocupat l'escenari del Village Toccororo. Cosa sèria. 

Carles Viarnés, la fusió perfecta entre música clàssica i electrònica / Foto: Carlos Baglietto

Electrònica en 3D

El que ha fet aquesta matinada Eric Prydz al Sonar de nit ja forma part de la història del festival. Un d'aquells espectacles que quan nosaltres, periodistes poc originals, haguem d'escriure de la seva edició 50, 75 o 100 inclourem en la llista dels moments més memorables del Sónar. Nom referencial del house progressiu, el productor i DJ suec ha estat el responsable de tancar el Sónar 2023 amb HOLO; un sorprenent espectacle immersiu tridimensional.projectat a través un panell led que cobria  la part frontal de l'escenari i s'expandia a les pantalles gegants contigües. A través d'ella apareixien hologrames en 3D ballant al ritme de l'electrònica de Prydz. Ha estat una hora i mitja house eufòric i balenes que et transportaven al fons de l'oceà, astronautes, robots que te fotografiaven, mans gegants que semblaven acariciar-te, Simbiosi perfecta entre música avança i noves tecnologies aplicades a les arts audiovisuals per tancar un Sónar (després de Prydz venia Bad Gyal, però això ja us ho explica la Marta Gambín) en què no m'he drogat, no he follat, però com sempre, han estat tres dels millors dies de l'any. .