Per setena vegada, aquest dimecres s’ha donat el tret de sortida al Sónar+D, el congrés de tecnologies creatives paral·lel al Sónar, que té previst rebre més de 20.000 assistents i prop de 5.000 professionals d’arreu del món. Aquesta edició té la formació com a eix central doblant l’oferta de conferències, classes magistrals i workshops sobre formats immersius, intel·ligència artificial i computació quàntica.

A més de les sessions formatives, el congrés també es presenta com un “laboratori de portes obertes”, tal com ho definia aquest matí un dels comissaris del Sónar+D, José Luis de Vicente. Desenes d’estands s’han instal·lat al Palau de Congressos de Barcelona per posar a l’abast dels professionals acreditats les idees i els prototips que tenen entre mans estudis creatius d’arreu del món. “No és un espai per vendre productes sinó per ensenyar en què s’està treballant”, ha apuntat el comissari.

L’objectiu del congrés és “obrir una finestra a totes les parts del procés creatiu” perquè els assistents puguin veure l’evolució d’un projecte des que neix la idea fins que es presenta davant del gran públic. De fet, aquest any aterren al Sónar de Dia alguns shows nascuts d’idees explorades al Sónar+D d’edicions anteriors, com són l’espectacle audiovisual ‘dissonant imaginary’ de Daito Manabe i Kamitani Lab o ‘Superstrings’ d’Ouchhh i Za!. Els dos treballs es construeixen a partir de la visualització de les connexions neuronals en relació amb la música.

L'artista i tecnòleg Daito Manabe / Sergi Alcàzar

Daito Manabe i Yukiyasu Kamitani porten també el seu projecte al festival en format conferència, on parlaran sobre el futur del so i de la imatge utilitzant la "descodificació cerebral". Aquest és un altre dels èxits del Sónar+D: poder assistir a exclusives talks, workshops o masterclasses d’artistes de primera fila que actuaran també al festival davant de milers de persones.

Les temàtiques dels workshops (classes pràctiques) són d’allò més variades. S’hi pot aprendre des de com generar formes amb làser a través del so o com crear un sintetitzador modular sense diners, fins a com aconseguir finançament per artistes. A les talks, s’hi explicaran els secrets de la productora CANADA, responsable de part de l’èxit de Rosalía, o s’hi podrà conèixer la relació entre música i tecnologia de la mà de Robert Del Naja, un dels líders de l’icònica banda Massive Attack. Les masterclasses aniran a càrrec de ponents experts en àudio immersiu, realitat virtual i intel·ligència artificial, entre d’altres.

L'espai Sónar+D, que ha obert les seves portes aquest dimecres | Sergi Alcàzar

Sónar 360º, la cúpula immersiva de 19 metres

Però el Sónar+D va encara més enllà i fa el salt de la teoria a la pràctica perquè el públic pugui viure en primera pell alguns dels últims avenços del sector de les tecnologies creatives. La principal i de més envergadura és la cúpula de 19 metres Sonar360º by Mediapro, un espai immersiu i social full-dome on l'audiència està completament envoltada per imatge i so. 

En aquest espai, present al festival per segon any consecutiu, s'hi projectarà un total de set peces, dues d’elles estrenes exclusives d'artistes internacionals i una de producció pròpia. Una d'elles és ‘Perception’, presentada aquest dimecres, de mà de l’artista visual María S. Leiva i el productor sonor Miguel Arrieta. La peça neix de la reflexió entre allò real i allò irreal i ha estat creada a partir de gràfics en 3D i 2D, rodatges en 360º i material d’arxiu de Mediapro, escollit per criteris estètics i de compromís social.

Projecció de la peça "Factors" de Daito Manabe | Sergi Alcàzar

Avui també s’ha presentat 'Factors' de Daito Manabe i Satoshi Horii. Per fer aquesta peça, els dos artistes japonesos han creat complexos algorismes matemàtics que donen lloc a estructures i moviments que es tradueixen en paisatges abstractes de 360º. Manabe ha treballat en el so de la peça de manera totalment autònoma de la imatge amb l’objectiu d’evocar en l’espectador “sentiments dissociatius”.

Un altre dels principals projectes immersius que es podran visitar, és el de l'estudi barceloní Onionlab, que permetrà endinsar-se en un espai interactiu de llum i imatge controlada pels moviments dels visitants. La peça combina tecnologies com la projecció, làsers, càmeres, reconeixement del moviment, gràfics en temps real, sensors biomètrics i llums LED.