El Sónar ha presentat aquest dilluns ‘Hyperorgan’, una experiència amb l’orgue del Palau Güell de Barcelona que sonarà ininterrompudament, de manera automàtica i sense assistència humana des d’aquest dimecres fins diumenge coincidint amb la celebració del festival. L’instrument construït per Blancafort OM, és un dels pocs que existeix a tot el món i presenta una proposta “d’innovació musical que uneix tecnologia digital, artesania, arquitectura i patrimoni”. En el marc del SonarExtra, la peça musical que sona es podrà escoltar mentre es visita l’espai dissenyat per Antoni Gaudí. L’orgue tradicional s’ha adaptat mitjançant software i hardware digital i interpreta un tema especialment composat pels berlinesos gamut inc. La proposta artística es podrà gaudir únicament durant la setmana de Sónar entre les 10:00h i les 20:00h i “convidarà a recórrer tot l’edifici fent que els visitants revisquin l’esperit avantguardista essencial de l’espai”.
L'orgue del segle XXI
Segons han explicat, la irrupció de l’hiperorgue significa “el pas definitiu en l'evolució de l'orgue del segle XXI, que expandeix la seva capacitat de creació musical tant per als organistes com pels nous usuaris”. L’hiperorgue és un concepte que arriba a Barcelona després d’haver treballat en indrets d’Alemanya, Països Baixos i Suècia. De fet, durant la celebració del Sónar es podrà escoltar per primera vegada un hiperorgue al nostre país.
En roda de premsa han explicat que un hiperorgue compta amb un dispositiu electrònic que permet a l’instrument “sonar de maneres molt diverses”. Així, per aquells organistes amb un aprenentatge acadèmic els permetrà fer sonar els tubs de manera “diferent”. Aquesta opció és possible gràcies a una entrada midi que permet que altres creadors tinguin accés a l’instrument a través de les noves tecnologies. De fet, s’amplia la quantitat d’usuaris creadors que puguin interessar-se per l’instrument i es deslliga l’instrument de la idea que només pot ser per una missa o una església. Aquesta nova versió dels orgues convencionals permet plantejar-se que creadors puguin fer ús de l’instrument a través de la xarxa des de qualsevol lloc del món o, fins i tot, impulsar concerts amb diferents orgues en diferents punts del planeta.