Pocs dies abans dels premis Oscar, una nit clau en la indústria de Hollywood, la gegantina indústria estatunidenca de l'audiovisual tremola davant una nova vaga de guionistes. Segons informa Público, en els pròxims dies el conveni entre el sindicat de guionistes (WGA) i la patronal (AMPTP) s'ha d'actualitzar, la qual cosa passa cada tres anys, i aquesta vegada les negociacions s'han estancat. Malgrat el pànic que corre per Hollywood només imaginant els milions de dòlars que es perdrien amb una vaga de guionistes, no ha transcendit encara quin és el desacord en el conveni que pot empènyer a una aturada hollywoodiana.
Si, finalment, les negociacions entre sindicat i patronal no es desencallen, aproximadament 12.000 treballadors serien cridats a la vaga, cosa que suposarà una gran parada de tota la indústria audiovisual a escala global, majoritàriament controlada a Occident per les produccions estatunidenques. És a dir, si els guionistes de Hollywood paren, a tot el món es notarà, fins i tot, a Catalunya.
Les negociacions estan en mans de guionistes molt coneguts i consagrats com David Simon, creador de The Wire, Mike Schur (The Office), David Shore (House) o Kay Cannon (La nota perfecta). Tot plegat presidit per Ellen Stutzman. Des de la patronal denuncia l'actitud dels escriptors que no descarten l'opció d'aturar les màquines i tornar a convocar una gran vaga com l'any 2007. "La idea que el Gremi d'Escriptors vol empènyer a Hollywood per un penya-segat és absolutament i ridículament falsa", explica Glenn Mazzara a Variety, veterà productor de The Shield i The Walking Dead, qui afegeix: "Això és la desinformació. La direcció del WGA és increïblement reflexiva. No assumiran riscos innecessaris".
El record del 2007
Mencionar el 2007 a Hollywood és obrir la caixa dels trons pels grans estudis que encara recorden com flashbacks de guerra la darrera gran mobilització sindical de guionistes. Què va passar? Durant 100 dies, uns 12.000 guionistes de televisió, cinema i ràdio van anar a la vaga per aconseguir un canvi en les condicions laborals, concretament demanaven un percentatge més alt pel que fa a les vendes de DVDs, més protecció pels escriptors d'animació i telerealitat i el tema més complicat: major compensació en les vendes de nous continguts digitals. És a dir, en ple canvi de model mediàtic, en les primeres passes de l'streaming, els guionistes es van voler assegurar bones condicions per al futur.
Els guionistes es van mantenir ferm i units i durant tres mesos les bases de Hollywood es van sacsejar i, finalment, la mobilització va aconseguir gran part de les seves demandes, sortir reforçats com a sindicat i col·lectiu i van costar als grans estudis entre 1,5 i 2,1 mil milions de dòlars. Per això, més d'una dècada després la vaga del 2007 encara gela la sang dels estudis