Els teatres de Barcelona van batre el 2024 el rècord absolut d’espectadors, ocupació i recaptació i situen l'any com el millor de la història. Les sales de la capital catalana van rebre 3.118.673 espectadors, 269.679 persones més que anteriorment, fet que suposa un increment del 9,47%. Els equipaments barcelonins van registrar una ocupació del 64,07% —un 6% més que l’any anterior— i van recaptar 92.794.694 euros, més de 6,6 milions d'euros més. D'aquesta manera, les xifres consoliden el 2024 com el millor any teatral de tots els registres, segons dades recollides per l'Associació d'Empreses de Teatre de Catalunya (ADETCA). També han fet rècord les sales de menys de 200 espectadors, que han aconseguit els millors registres en els mateixos indicadors que les sales grans.
Entre els espectacles més vistos hi figuren Mar i Cel, Escape room 2 i l'últim xou del Mago Pop. Concretament, el 2023 el nombre d'espectadors va ser de 2.848.994 euros, als quals s'hi van sumar 2.848.994 persones de públic l'any passat. Quant a la recaptació, el 2023 la xifra es va situar en els 86.131.526 euros. L'any passat, la xifra va augmentar un 7,74% més. Finalment, l'índex d'ocupació es va fixar el 2023 en el 60,45%, una taxa que va augmentar fins al 64,07% l'any passat, una diferència del 3,62. Segons ADETCA, les dades demostren que amb millors pressupostos i normatives adequades a l’activitat artística, el sector "pot arriscar més i incrementar de manera quantitativa i qualitativa l’esforç de producció i experimentar més i millor". La campanya Cap Butaca Buida i la de Nadal han estat especialment importants per assolir aquestes dades.
L'obra més icònica de Dagoll Dagom i el gran musical català
Mar i Cel suposa el pal de paller de la trajectòria artística de Dagoll Dagom, un espectacle que no només va marcar un abans i un després en la companyia, sinó que també ho va fer en els musicals a Catalunya. La incipient companyia, esperonada per l'èxit que havia tingut l'opereta El Mikado l'any 1987, van decidir tirar-se a la piscina i convertir una obra en vers clàssic de Guimerà i reconvertir-la en un musical. "Ens deien que estàvem bojos, però les institucions ens van ajudar, sense grans convenciments i vam jugar-nos el tot per tot, vam invertir-hi tot el què teníem", explicava la productora executiva de Dagoll Dagom, Anna Rosa Cisquella. Alhora, reconeixia que "si no hagués funcionat, haurien hagut de plegar, però va sortir bé i es va convertir en el gran musical en català", assegura.
Més d'un any després de començar a pensar-hi, Mar i Cel es va estrenar al Teatre Victòria l’any 1988 i, molt de pressa, va esdevenir un èxit. Fins al 1990, la van veure més de 350.000 persones en 352 funcions. La producció va tornar a escena el 2004 i, fins al 2006, van passar pels patis de butaques del TNC i el Victòria 325.000 espectadors en les 374 funcions. El 2007 l’espectacle musical va viatjar fins a l’estranger, a l’Òpera Halle, a Alemanya, on se’n van representar 14 funcions amb més de 10.000 espectadors. L'obra també es va traduir al castellà i Mar y Cielo va arribar a Madrid, Bilbao i Saragossa el 1990, amb 146 funcions i 191.000 espectadors. El 2006 va tornar a la capital espanyola amb 85 funcions i 36.540 persones. L’última de les vegades que la companyia va portar-la a escena va ser el 2014, també al Victòria, amb 356 funcions a les quals hi van assistir 306.927 persones de públic. Es va representar per última vegada el passat 2016, i va reestrenar-se aquest 2024.