Els mitjans de comunicació estan experimentant grans canvis amb l'arribada de les noves tecnologies. I això es fa patent en l'estudi de l'Observatori de la Producció Audiovisual de la Universitat Pompeu Fabra, realitzat per Reinald Besalú i Anna Medrano, que analitza L'audiència de televisió a Catalunya els anys 2013, 2014 i 2015. D'un consum de 250 minuts per persona i dia el 2013 s'ha passat a 234 minuts per persona i dia el 2015. I, a més a més, el consum de les cadenes generalistes tendeix a reduir-se davant de les cadenes temàtiques.
El públic televisiu envelleix
Les noves generacions són poc addictes a la televisió: cap cadena generalista, a excepció de Cuatro, aconsegueix arribar a un 10 % de públic de menys de 25 anys. En aquests moments totes les cadenes tenen més d'un 20 % de públic major de 64 anys. El cas és especialment greu en 8TV, amb gairebé un 50 % de majors de 64 anys, a TV3, amb gairebé un 55 % i a La 1, amb gairebé un 60 %. Això es deu, per una part, a l'envelliment de la població, però també pel pas dels joves a les noves tecnologies. Els nens pràcticament no veuen les televisions generalistes. No hi ha cap cadena que arribi al 5 % de públic menor de 12 anys. Els nens no passen el temps lliure davant la tele, sinó que creixen amb altres passatemps.
TV3 resisteix, però baixa
Segons aquest estudi, TV3 és l'única cadena generalista que perd audiència de manera contínua en els tres anys estudiats, però malgrat tot encara és la més vista (també el C33/S3 redueix la seva audiència). TV3 resisteix bé, malgrat tot, en els informatius: els 10 programes informatius més vistos d'aquest període corresponen, tots, a TV3. La posició global de TV3 cada cop s'apropa més a la de Antena 3 i Tele 5, que tendeixen a estabilitzar-se, al voltant de l'11,5 % d'audiència. La 1, Cuatro i La Sexta es situen molt per darrere, en un 7 %, aproximadament, tot i que pugen lleugerament. En canvi 8TV està estabilitzada al voltant del 3,5 %. Les diferents cadenes temàtiques en obert pugen audiència, potser gràcies a la reducció del seu nombre: FDF, Neox, Divinity, Nova, Paramount i Discovery Channel se situen entre el 2 i el 3 %.
Més televisions de pagament que locals
Les televisions de pagament s'han anat consolidant, tot i que no de manera tan ràpida com esperaven alguns: d'una quota de pantalla del 5,5 % el 2013 han passat al 6,4 % el 2015. En canvi s'observa una disminució de l'audiència dels canals locals, que han passat del 4,8 % al 4,3%. Pel que fa als grups mediàtics, la primacia a Catalunya en els darrers anys balla entre Atresmedia i Mediaset, que oscil·len entre el 24,9 i el 28 %. Bastant lluny es situa la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, amb un 16,6 % en l'actualitat, i per darrere RTVE amb un 12,6 %.
Les dones miren Tele 5 i els homes La Sexta
Hi ha una clara diferència en la quota de pantalla segons gèneres. Els homes són clara minoria a totes les cadenes, excepte a la Sexta, on són majoria, i a Cuatro, on oscil·len entorn al 50 %. En canvi a Tele 5 els homes ni tan sols arriben al 35 %. Per classes socials, TV3 i 8TV tenen percentatges d'audiència de classe alta i mitjana alta superiors a la resta de mitjans, i també compten amb un menor percentatge d'audiència de classe baixa. Un perfil ben diferent al de T5, que té al voltant d'un 55 % de públic de classe baixa i mitjana baixa i tan sols un 18 % de classe alta i mitjana-alta.