Ara, als 10 anys ja comences a saber de tot i cert entorn trastocat dona per normal com, en qüestió d'un parell d'anys com a molt, començaràs a passar de jugar amb Kens de plàstic a fer-ho amb els de carn i ossos. Feminitzo el punt de vista perquè escriu una servidora però en termes de sexualitat, òbviament, feu extensiu l'exemple per a tothom i com cadascú se senti. Tornant a l'edat, els meus 10 anys els recordo, o millor dit, soc capaç d'arxivar-los gràcies a les cançons d'estiu.

Una que em va cridar l'atenció i sobtadament mai va ser trending topic, que en aquella època equivaldria a ser la cançó de l'estiu de TV3, és 'Toca'm els ous Maria', dels Lax'n'Busto quan cantava el bo, en Pemi Fortuny. Que em perdonin els qui han vingut després però la substitució d'en Pemi i la de l'actor Quim Gutiérrez fent de David a El cor de la ciutat són les dues estafes més grans que ha donat el mediatisme català de les últimes dècades. Seguim. 

Per què em va marcar tant 'Toca'm els ous Maria'? D'entrada, considero que aquesta lletra vista ara no és gens trencadora. Però aleshores li veia una sexualitat i un inici al món del porno poder dir aquestes coses cantant en català... I jo escoltar-les. No em pregunteu el per què, jo tampoc ho entenc. Intentem transportar-nos tan sols a la ment d'una nena de 10 anys a la dècada dels noranta. Lletres com "Toca'm els ous Maria, veuràs quina alegria", ara per un nen d'aquesta edat al 2020 és el mateix que sentir ploure. Les coses han canviat i l'altre dia, recordant què deia, em vaig adonar de la xorrada que representava. Però aleshores se'm feia tota una quimera, fins i tot, escoltar-la davant dels pares. La vaig descobrir gràcies a la meva cosina, set anys més gran que jo, a la seva habitació, d'amagat. A l'apartament de vacances de Llafranc, semblava que féssim estraperlo: amb un walkman rebobinàvem la cinta de casset amunt i avall tan sols per sentir de forma repetida aquell precís instant en què deia: "Toca'm els ous Maria".

El més inquietant era la frase que venia a continuació i representava que pronunciava la Maria com a resposta: "Toca'm els ous Joan, veuràs quin goig que fan". És a dir, que la Maria, igual que en Joan, tenia testicles. O potser, per qüestions d'androcentrisme (posar l'home o la masculinitat com el centre de tot), no es portava al terreny de la dona el clam de dir-li a en Joan que n'estava tipa. El món ha evolucionat tant que dir "Toca'm els ovaris Joan, veuràs quin goig que fan", encara era impensable. O res de tot això. Els Lax'n'Busto eren uns ultra avançats i feien el relat d'una parella trans. Què se'n refot això? És curiós com als meus 10 anys de fa dues dècades tan sols vaig enganxar-me a la lletra per la paraula "ous" i com ara, als meus 33, m'aturo per analitzar i radiografiar els protagonistes d'aquesta cançó.

Del que tant la Núria d'aleshores com la d'ara comparteixen és que mai entendran què volien dir els Lax'n'Busto en una de les darreres estrofes de la cançó sobre el final de la història de la Maria i en Joan: "Que se'n van anar a la platja, amb un quilo de formatge, per tocar-li la patata i beneir el palmó". Ho sento però el formatge aquí no sé què hi pinta. I quan diuen un quilo m'imagino una macro bola de formatge andorrà embolcallat amb paper vermell i encara se'm fa més esperpèntica la situació sexual d'aquests dos protagonistes en una platja. Però a la vida no cal entendre-ho tot. Tampoc la lletra d'una música, encara que hagin tingut la gràcia de fer que, aquesta, fos la que marqués els estius d'una època.

Per cert, el títol de l'article era inspirat en aquells reculls de contes on sempre queda bé posar "i altres..." i el que sigui. Però això tan sols és una humil columna per fer-vos obrir la gana vintage. Per fer-vos llistes musicals, consulteu l'Spotify.