Després de conquerir el 2020 el panorama literari amb Hamnet (amb 1,6 milions d'exemplars venuts a tot el món), l'escriptora irlandesa Maggie O'Farrell torna amb El retrat d’un matrimoni, una obra on reinterpreta, "davant la manca d'informació real", la vida de l'"adolescent" Lucrezia de Medici. De visita a Catalunya per a la promoció de la seva nova obra (L'Altra Editorial en català i Libros del Asteroide en castellà) O'Farrell ha explicat que es va fixar en aquest personatge històric precisament per la manca de documentació que hi ha sobre aquesta jove que el 1560 va deixar enrere la seva Florència natal per iniciar una nova vida amb el seu marit Alfons II d'Este, duc de Ferrara, amb qui es va casar als tretze anys.
La història darrere la història
"Gran part de la documentació que hi ha sobre ella és a les cartes que s'escrivien els seus pares, el II Duc de Florència Cosme I de Médici i la seva dona Leonor Álvarez de Toledo, però en aquelles cartes només hi ha dues referències, que era somiadora i que es va posar malalta, així que això em va portar a pensar que no se li parava atenció, i això em va atreure", ha dit. Tot i que l'espurna que va encendre aquesta novel·la va ser una altra molt més mundana, ja que està inspirada en el poema del segle XIX La meva última duquessa, de Robert Browning, en què es descriu un enigmàtic retrat de Lucrezia del pintor Bronzino, uns versos des d'on l'autora ha construït aquest retrat sobre el combat d'una dona que lluita per sobreviure en un entorn hostil que la porta a un matrimoni ple de perills, fins i tot la mort mateixa, i que l'aïlla.
El que realment m'interessa en les meves novel·les és la història que hi ha darrere de la història
"Vaig trobar aquest retrat i em va cridar l'atenció perquè em va fer la sensació que Lucrezia ja estava preocupada, i va sorgir l'enamorament sobtat, va ser com un llampec", ha matisat l'autora. Així que es va posar fil a l'agulla i el fet de no comptar amb documents històrics sobre el seu personatge li "va posar fàcil" donar a llum aquesta ficció: "per a un historiador seria difícil escriure-hi, però per a la meva novel·la va ser una oportunitat". I ella la va trobar perquè en el seu camí es va creuar aquesta jove que fa que aquesta novel·la estigui a mig camí entre el gènere històric i la ficció: “el que realment m'interessa en les meves novel·les és la història que hi ha darrere de la història, darrere de la narrativa tradicional, i ningú no havia parlat de la Lucrezia, és un personatge oblidat”.
Una autora supervenda
Una noia sobre la qual en El retrat d'un matrimoni O'Farrell ha imprès tota una trama gairebé "noir" no exempta de reflexions implícites que el lector es farà gràcies a la ploma elegant i sinuosa de l'autora. "En realitat es tracta de nens petits que acceptaven el seu destí, però avui dia penso que no és tan així, jo no crec que els acceptessin i que darrere d'això van existir postures com les de la Lucrezia", ha afirmat.
En realitat es tracta de nens petits que acceptaven el seu destí
A punt de veure estrenada al teatre l'adaptació de Hamnet per la Royal Shakespeare Company, O'Farrell va camí de repetir l'èxit d'aquesta novel·la, perquè des de la seva publicació en anglès ha estat llibre supervendes dels diaris Sunday Times, New York Times o Irish Times i ha estat elegit Millor llibre de 2022 per The Guardian i LitHub, així com lectura destacada de l'influent Reese's Book Club. A més, segons ha conclòs, una productora italiana ja ha "mostrat interès" a comprar els drets d'El retrat d'un matrimoni.